torsdag 23. mars 2017

På kollisjonskurs

At yrkessjåfører varsler om kontroller er misforstått                  
lojalitet til egen yrkesgruppe.                         (Illustrasjonsfoto)
«En sjåfør er den farligste delen av en bil», mente den franske skuespilleren Leo Campion (1905-1992). Sånn er det. Det er sjåføren som gjør trailere til potensielle drapsmaskiner i mange tilfeller. Sjåføren gjør oss alle til mulige ofre, mens kolleger ikke løfter en finger for å stanse dem. Tvert imot. De hjelper til.

Antallet ulykker som involverer tungtransport har gått ned de siste årene. Likevel er tungtransport involvert i hver tredje dødsulykke på norske veier, viser tall fra Transportøkonomisk institutt. Flere hundre blir skadet.
Det er ikke alltid tungtransporten har skylda, det er viktig å understreke.  Profesjonelle yrkessjåfører kjører etter forholdene, og tar seg en pause når de blir for trøtte, til tross for små marginer og dårlig tid. Heldigvis.

En skulle tro det var i alles interesse å få ulykkestallene enda mer ned.  Men NRK Nordland har den siste uka fortalt oss noe annet.  Misforstått lojalitet til egen yrkesgruppe gjør at mange gjør sitt aller beste for å sabotere arbeidet politiet gjør for å få farlige sjåfører av veien. Gjennom lukkede grupper på Facebook fortelles det hvor politiet har kontroll. Enkelte av gruppene har 22.000 medlemmer. Yrkessjåfører har mer enn en hånd på rattet.

Meldinger av typen «Full fart med UP på Trofors… 20.28» la en yrkessjåfør inn på Facebook-siden «Varslingstjenesten for tungbilsjåfører» om en kontroll på E6 nylig. I reglementet til siden står det at det ikke er tillatt å varsle om promillekontroller, men likevel varsles alt fra vektkontroller til fartsmåling og promillekontroller. Siden administreres av yrkessjåfører og personer tilknyttet yrket.  Hver eneste dag legges det ut et titalls meldinger om kontroller på denne siden.

Heldigvis så han ikke varselet, lastebilsjåføren som ble tatt nettopp på Trofors nylig, med en promille på 0,78 og to flasker whisky i bilen, som han drakk av mens han kjørte. Han fraktet flybensin.
Varsling av UP-kontroller er ikke ulovlig. Men omfanget av varslingen yrkessjåfører bedriver viser at det ikke er enkeltpersoner som oppfører seg uansvarlig. Det er normaltilstanden i bransjen, ikke unntaket.  Det er skremmende.  Argumentet om at det kan være positivt, fordi folk senker farta, er omtrent like lurt som å ta en u-sving på E6. For hva hjelper det hvis det kjøres like fort og farlig før og etter?

Sjåfører som varsler syns kanskje de fortjener en klapp på skulderen. Det gjør de ikke, og kolleger bør ikke gi dem det. De ødelegger renommeet til en hel bransje, og kanskje livet til andre. De fortjener ikke annet enn kritikk. De undergraver tiltak som bedrer trafikksikkerheten, mens de selv sikkert syns de har gjort en faen så god jobb.  Det er ikke trafikkultur, men ukultur. Og eier de ikke yrkesstolthet?
Norsk Lastebileierforbund har reist spørsmål om det bør stå i arbeidskontrakten at varsling av denne typen bør være grunnlag for oppsigelse. Det bør det. Spark dem, og få dem vekk fra veiene før flere i bransjen havner i grøfta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar