Kvinnelige lærere gir jenter bedre karakterer enn guttene, selv om de presterer likt, viser studie. |
I september i fjor publiserte Forskningsnytt en rapport fra
Norges Handelshøyskole (NHH), som knapt fikk oppmerksomhet i mediene. Den setter kvinner – og spesielt kvinnelige
lærere – i et lite flatterende lys.
De siste årene har det blitt gjennomført flere studier som
tyder på forskjellsbehandling av gutter og jenter når utfallet av prestasjoner
skal bestemmes, ifølge doktorgradsstipendiat Ranveig Falch. Studiene viser at
kvinnelige lærere gir bedre karakterer til jenter enn gutter for like gode
prestasjoner. – Vi støtter ikke menn når de gjør det dårlig. Men det gjør vi
med kvinner, sier Falch, og viser til resultatene av studien. Mønsteret er det
samme i internasjonal skoleforskning.
De som er for kjønnskvotering, er også mer tilbøyelig til å
forskjellsbehandle på grunn av kjønn. Er en positiv til å hjelpe frem dyktige
kvinner gjennom kjønnskvotering, vil en kanskje også være mer positiv til å
støtte kvinner som gjør det dårlig enn menn som gjør det dårlig. – Det er
kvinner, og tilhengere av kjønnskvotering, som står for skjevfordelingen, uttaler
Falch til NHHs egen nettside. Om dette skjer bevisst eller ubevisst, har
forskeren ingen formening.La oss i alle fall håpe på det siste.
Atskillig mer oppmerksomhet fikk Camilla Stoltenbergs tekst
i Morgenbladet i februar. Direktøren for Folkehelseinstituttet påpeker at vi er
i ferd med å skape et nytt kjønnsgap før vi har kvittet oss med det gamle. Det
er guttene Stoltenberg er bekymret for. Siden 1970-tallet har utdanningsgapet
mellom kvinner og menn økt hele tiden, og fra 1990-tallet har det tatt av. Gapet
får lite oppmerksomhet, trass i at det er en av de store endringene i
samfunnet, på linje med eldrebølgen, innvandring, urbanisering og
kvinnefrigjøring, skriver hun.
Kort fortalt: Guttene er på bunn når det gjelder utdanning,
men på topp på mange andre dårlige statistikker.
Mannlige lærere er mangelvare, de har for dårlige karakterer
til å komme inn på lærerstudiet er én av forklaringene. Kvinner er totalt
dominerende i grunnskolen - og på prestisjestudiene ved universitetene. Det er
flott at jenter er så flinke at de klarer seg.
Men selv om utdanningsgapet, og de negative følgene, har vært kjent i
tiår, har vi fortsatt en likestillingslov som favoriserer jenter og tillater at
de får ekstrapoeng til utvalgte studier, mens loven eksplisitt hindrer at
gutter kan få det samme.
Det sitter nok langt inne for mange å akseptere resultatet
presentert av NHH. At kvinner ikke er i
stand til å behandle gutter og jenter likt, og dermed ubevisst puffer guttene
bak og jentene fram, nei den undersøkelsen
står sikkert til stryk! Jeg synes jeg
hører «kjerringveldet» på lærerværelset.
På tide at kvinner manner seg opp og tar guttene på alvor?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar