torsdag 28. april 2022

Hvis frykt styrer prinsippene

Sandefjord sist helg. Voldelige motdemonstranter
måtte stanses med tåregass.                               
«Å rive i stykker Koranen er også vold: vold mot litteraturen, mot den gruppen som har dette som sin hellige bok, og det er i ytterste konsekvens vold mot den guden som millioner av mennesker tilber», skrev forsker og forfatter Jørgen Lorentzen i Aftenposten etter opptøyer i flere norske byer i 2020. Nei, å rive i stykker Koranen er ikke vold. Det er derimot vold å gå til angrep med steiner og det som enda farligere er.

Nå har vi sett det igjen; voldelige motdemonstranter opptrer som nyttige idioter for Sian – stopp islamiseringen av Norge. Senest i Sandefjord sist helg. Og igjen tas det til ordet for at det skal være straffbart å krenke religion, spesielt én.  - Å brenne Koranen er ikke ytring, og det er riktig av politiet å ikke gi tillatelse. Det er hatkriminalitet, noe som er tydelig nedfelt i lovverket, sier leder av bydelsutvalget i Bydel Stovner, Rashid Nawaz (Ap) til Dagsavisen. Det skal være lov å si mening, men når man begynner å krenke enkeltmenneskets religion, da er det hatkriminalitet, ifølge den samme politikeren. Også ordføreren i Sandefjord vil ha «justeringer av ytringsfriheten» etter bråket der. Altså helt på linje med Islamsk Råd Norge ønsker.

Det er ikke «hatkriminalitet» å rive ut sider i Bibelen eller brenne Koranen. Ideer, religioner og andre «ismer» kan ikke krenkes. Å brenne Koranen er en politisk markering, som svært mange tar avstand fra, men som altså er lovlig. Man kan ikke drive vold mot en bok, enten det er hellige skrifter eller Asbjørnsen og Moes samlede eventyr. Heller ikke mot en tenkt gud, en idé eller en profet som døde for 1400 år siden. Hatkriminalitet er angrep på enkeltmennesker. Det skal samfunnet slå ned på.

En symbolsk handling kan selvsagt være både provoserende, sårende – og voldsom. Men å påstå at det er hatkriminalitet å brenne Koranen, er en farlig tankegang. Det legitimerer reaksjonene mot lovlige demonstrasjoner som vi har sett flere ganger nå, og oppmuntrer «antirasistene» til mer vold – også mot politiet. Ytringsfriheten blir forsøkt innskrenket ved hjelp av vold, noe som igjen er ødeleggende for demokratiet. At politikere lefler med tanken om at fredelige – men provoserende – demonstrasjoner skal forbys, er første steg på veien for å innføre blasfemiparagrafen igjen. Den ble fjernet i 2015.

Ny forskning viser at 49 prosent mener at det ikke bør være lov å brenne religiøse symboler. Fire av ti aksepterer ikke nedsettende ytringer om religion. Kan begrunnelsen være frykten for voldelige reaksjoner, slik det har vært så mange av både i utlandet og Norge fra karikaturstriden i 2006 og fram til i dag? Og vi må vi spørre oss: Hvor ville vi ha vært som samfunn hvis det var forbudt å kritisere religion – også på en sårende og provoserende måte? Ingen kvinnelige prester og biskoper kanskje. Ingen aksept for homofile i Den norske kirke.

Religion er også makt. Å kreve ytringsforbud er usminket maktutøvelse. Ansvaret for at demonstrasjoner utarter må plasseres der det hører hjemme: Hos dem som utøver volden.