«Jeg knuser et speil og får sju åres ulykke. Advokaten min
mener han skal få redusert det til fem», har den amerikanske humoristen og
forfatteren Stephen Wright (1955 -) sagt. Noen advokater klarer det faktisk.Det står ingen steder at urfolk skal få mildere
straff enn andre. Det er å gjøre samene en
bjørnetjeneste.
To samer i to ulike saker fikk kortere straff for fyllekjøring
og råkjøring enn aktor ba om, kunne NRK fortell forleden. Dommeren i Finnmark
viste til folkeretten og regler om urfolk da han begrunnet hvorfor de to
reineierne skulle få kortere inndragning av førerkortet. Mannen i tenårene
holdt 144 km/t i 80-sonen. Mannen i 50-årene innrømmer promillekjøring i
Karasjok. Forsvareren er forberedt på at dommene vil vekke oppsikt. Nå vurderer
politiet anke. Det bør politiet gjøre.
For argumentasjonen holder ikke vann. «Retten mener videre
at hensynet bak urfolksrettigheter taler for at tap av førerrett, i en kritisk
situasjon for siktedes reindrift, bør settes lavere enn minstenivå», heter det
i dommen mot promillekjøreren. Men akkurat det gjelder for alle som mister
førerkortet. En bonde kan rett nok sikkert få fôret dyra på båsen, men får ikke
pløyd åkeren eller hentet kraftfôr. En sjåfør i hvilken som helst bransje kan
ikke ta i bruk sykkel eller trillebår for å gjøre jobben sin. At begge tiltalte
trenger førerkort for å ta vare på reinsdyra, burde de strengt tatt ha tenk på
før. Som alle andre.
Rusreformen er stadig til debatt – og kritikk. De to nevnte
sakene aktualiserer igjen en drøfting av straffen også for alkoholrelaterte lovbrudd.
Senterpartiets stortingsrepresentant fra Nordland, Siv Mossleth, frontet i fjor
en ganske radikal reform, et forslag som fikk mange til å heve øyebrynet:
Sjåfører som er tatt for promillekjøring må få mulighet til å fortsette å kjøre
bil hvis det monteres alkolås i bilen, fordi konsekvensene for folk i
distriktene er mye mer alvorlig enn for folk i byer med kollektivtrafikk. Jeg
var en av dem som nærmest på refleks reagerte med at nå er begeret fullt fra
den kanten. Som om det liksom skal være forskjell på om folk kjører i fylla i
distriktet eller i byen. Like farlig både for seg selv og andre er det jo
uansett, ikke sant?
Men det var før jeg fikk tenkt meg om. For det viser seg at
MA-Rusfri trafikk har jobbet lenge for å få dette igjennom. Og allerede i 2010
og 2012 anbefalte to ulike arbeidsgrupper, nedsatt av to ulike departement og
bredt sammensatt av ulike faginstanser, pilotprosjekt med alkolås som
alternativ til tap av førerkort for promillekjøring. I flere land i Europa har
lignende ordninger vært en realitet lenge, i Sverige helt siden 2008, og med
stor suksess. Erfaringene er at det er en vinn-vinn-situasjon. Det vil det være
også for samer.
For det skal jo være likhet for loven, og vi gjør ikke
forskjell på grunn av etnisitet, ikke sant? Dommen som favoriserer én gruppe
med henvisning til urfolks rettigheter kan ikke ha tenkt igjennom hvilken
bjørnetjeneste dette er. Samer må tåle mer enn nok fra før. Dommen er en
invitasjon til økt hetsing og forakt; noe alle burde være interessert i å
unngå. For det står ingen steder i ILO-konvensjonen om urfolks rettigheter at
samer skal straffes mildere for fylle- og råkjøring enn andre.
Å praktisere en sånn
forskjellsbehandling, er faktisk langt ut på viddene.