torsdag 8. desember 2022

Snubler i svingdøra

Jonas Gahr Støre og Kristoffer Thoner i Bodø
 i valgkampen i 2019.                                         
«Jeg ser ikke for meg noen overganger fra en eventuelt Ap-ledet regjering. Vi har så mange flinke folk som er tillitsvalgte og engasjert i landet over, at det er der jeg vil se», uttalte statsminister Jonas Gahr Støre i fjor høst om svingdøra mellom PR-bransjen og Stortinget. Nå har svingdøra truffet Støre så det singler i glass.

Svingdøra mellom politikere og PR-bransjen er et stadig aktuelt tema. Politikere som selger sin kompetanse til kommunikasjonsbyråer, sånn at de kan drive lobbyvirksomhet for betalende kunder bød Støre imot i 2014. I 2022 – mens Arbeiderpartiet noterer masseflukt av velgere – henter statsministeren en ny statssekretær til Statsministerens kontor (SMK) fra konsulentbyrået McKinsey. Kundelistene til den nye statssekretæren, Kristoffer Thoner, er hemmelige. Også for sjefen, Støre.  Etter massiv kritikk ba Støre onsdag om innsyn. Når dette skrives, er to utenlandske kunder fortsatt ukjente for statsministeren. 

Eks-politikere har i årevis blitt kritisert for å ta med seg verdifulle nettverk og kjennskap fra maktens innerste sirkler til høytlønnede lobbyistjobber i PR-byråene. Det gjelder også den nyutnevnte, som var kommunikasjonsrådgiver for Ap under valgkampen i 2019, gikk til McKinsey, og nå altså tilbake til politikken. Svingdøra ruster i hvert fall ikke. VG publiserte før valget i fjor en grundig gjennomarbeidet sak som viser at det er drøssvis av politikere som selger sin politiske kompetanse nettopp til lobbybransjen. Noen kommer også direkte fra et PR-byrå og inn i regjeringsapparatet. Solberg-regjeringen ble med rette kalt First House-regjeringen. To statsråder, Sylvi Listhaug og Tor Mikke Wara, gikk direkte fra PR-byrået til kongens bord. Arbeiderpartiets topper var blant de fremste kritikerne. Nå gjør altså Støre-regjeringen nøyaktig det samme. Henter en statssekretær med hemmelig kundeliste. Hvorfor vil Ap seg selv så vondt? 

Svingdøra mellom politikk og PR svekker tilliten til politikerne, mener Kjell Arne Røvik, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø. – PR-byråene står for en betalkanal for påvirkning. Da får man et enda tydeligere skille i demokratiet mellom dem som har råd til å betale for å påvirke, og de som ikke har det, sier Røvik til VG. Og det er nettopp det som er problemet. Organisasjoner og bransjer betaler godt for at tidligere politikere skal bruke sitt nettverk på Stortinget til å få gjennomslag for en sak. Mot et slikt apparat, er vanlige folk sjanseløse.

Vi har ikke yrkesforbud her i landet, og det finnes karanteneregler for folk i regjeringsapparatet som går ut av politikken. Men ikke for «menige» stortingspolitikere. Det er heller ikke forbudt å hente folk fra byråer som driver betalt lobbyvirksomhet, og direkte inn i de innerste kretser. Det burde det kanskje være. Det tar seg heller ikke spesielt bra ut at Støre ikke finner dyktige nok folk i egne rekker. Vel nok har det vært kraftig nedoverbakke for partiet det siste året, men har Ap virkelig så tynt mannskap at alle prinsipper legges til side? Signalene dette sender ut er det partiet minst av alt trenger akkurat nå. «Nå er det vanlige folks tur» gjelder ikke lenger. Ikke her heller.