«Allerede som liten gutt måtte jeg avbryte min utdannelse
for å gå på skolen», skriver forfatter og journalist Gabriel García Márques
(1927-2014) et sted. Det er akkurat det dagens seksåringer må. Avbryte leken,
som er en del av alle ungers «utdannelse», for å sette seg i klasserommet.Den myke overgangen fra barnehage til skole
er ikke der lenger. Det er strenge krav til læring.
Det er 25 år siden seksårsreformen ble innført i norsk
skole. Den senket alderen for skolestart fra sju til seks år. Noen barn er bare
fem år. Lek hadde en sentral plass i reformen, og det første skoleåret skulle
ha et klart førskolepreg. Så kom Kunnskapsløftet i 2006. Og med det mye mindre
lek, og mye mer alvor, viser en evalueringsrapport som ble lagt fram tirsdag.
Det er Stortinget som har bedt om en evaluering av
seksårsreformen. Men allerede i delrapporten som nå foreligger, er det funn som
bør bekymre. Istedenfor en myk og glidende overgang fra førskole til
klasserommet, stilles det strenge krav til læring hos elever der variasjon i
modenhet er svært stor. Det har vært en relativ kraftig økning i tiden ungene
bruker på å lære bokstaver, skriftlig språk og regneferdigheter. Nesten åtte av
ti lærere forventer at barna skal kunne lese før jul. Det selv om det ikke står
noe i lærerplanene om dette kravet, ifølge forskning.no.
Da reformen var 20 år gammel, for fem år siden, var det også
innvendinger mot skolestart for seksåringene. – Konklusjonen ut fra det vi vet
etter 20 år, er at Reform 97 ikke har hatt noen konsekvenser for barns læring i
det hele tatt, uttalte professor i pedagogikk, Peder Haug, til barnehage.no. Å
sette seksåringer på skolebenken er å ta fra dem mye av den frie leken. – Vi
vet at jentene er tidligere modne enn guttene. Så tidlig skolestart gir større
konsekvenser for guttene påpeker Hauge, og viser til at dagens skoletapere
stort sett er gutter. Han mener lekende aktiviteter må sidestilles med norsk og
matematikk i første klasse.
Kombinasjonen tidligere skolestart og økt lærepress har ikke
slått bra ut for mange av de yngste, mener også professor Harriet Bjerrum
Nielsen ved Universitetet i Oslo. Hun har selv observert førsteklassinger som
strever med påkledning, skolisser og glidelåser uten at det er noen der til å
hjelpe dem. Læringsøktene er altfor lange for små barn. Det høye antallet unger
i Norge med ADHD-diagnose knyttes også til tidlig skolestart. Det pekes på at
diagnosen i noen tilfeller trolig gis etter press fra lærere som sliter med å
få de yngste barna til å sitte stille i klasserommet.
Mens kunnskapsministeren venter på sluttrapporten i 2024
fortsetter vi å sende fem- og seksåringer til klasserommene. Lærerne gjør så
godt de kan med unger som åpenbart heller burde ha «utdannet» seg med fri lek i
barnehagen i minst ett år til. For de minst modne barna er skoledagen slett
ingen lek, men tvert imot en arena der de lærer at de blir hengende etter og
ikke innfrir. Det er et svært dårlig utgangspunkt for de neste ti skoleårene. Det
er ei lærebok i hvordan utdanne skoletapere.