torsdag 24. juni 2021

Skjær i sjøen

Så galt kan det gå, når høy fart og alkohol     
 kombineres med båtliv.                                   
«Fritid er det mest utfordrende ansvar et menneske kan tilbys», ifølge den engelske politikeren William Russell (1639-1683). Det er gode grunner til å minne om nettopp det, nå når ferietiden er her.

Det er mange skjær i sjøen i ferietiden som står foran oss; bokstavelig talt. Etter at det var flatt hav i båtsalget i 2019, førte koronastengte grenser i fjor til at båtsalget gikk til himmels. Etterspørselen har vært større enn tilbudet, både når det gjelder nye og brukte båter, og det finnes nå over én million fritidsbåter i Norge. Nær sagt annenhver landkrabbe med norgesferie har funnet ut at ferie på sjøen kan være noe i mangel av reise til utlandet. Det vises også på ulykkesstatistikken. 

Ifølge Sjøfartsdirektoratets statistikk er 11 omkommet – hittil i år. Og sommeren er så vidt begynt. Til sammenligning er bare åtte omkommet i trafikken i samme tidsrom. Vi er altså mange sjømil unna nullvisjonen for ulykker til sjøs. I mange tragiske ulykker var alkohol en del av bildet, og i havarikommisjonens rapport for 2019 påpekes det at promillen var betydelig høyere enn dagens grense.

Det er altfor mange urutinerte båtførere som ikke nøyer seg med ankerdram når den nyinnkjøpte båten er fortøyd. Da er det ganske forstemmende at politikerne er så lite villig til å stramme inn på lover og regler som regulerer ferdsel til sjøs. I fjor stemte Stortinget ned et forslag fra Ap og SV om å senke promillegrensen for fritidsbåter fra 0,8 til 0,2, altså den samme som for bil. Hva er det som gjør at flertallet tror at det å kjøre fritidsbåt med promille er enklere og tryggere enn å kjøre bil? At det å manøvrere vannscootere og båter som kan gå med mange knops fart er greit med alkohol i blodet?

Også generalsekretæren i Norsk Friluftsliv har i et debattinnlegg pekt på det samme. Med stadig flere fritidsfartøy med høy fart, er det stille og rolige friluftslivet på sjøen kommet under press. Det er en asymmetrisk konflikt, der padlere, roere, seilere, de som bader og svømmer, lett bli stående som den tapende part. Likevel er viljen til lovendring begrenset. I fjor avviste Samferdselsdepartementet et forslag om å innføre en generell fartsgrense på fem knop innenfor hundremetersbeltet fra land. Men det blir krav om høyhastighetsbevis fra neste å, men bare for båter med en hastighet over 50 knop. Begrensningen vil altså ikke inntreffe før båten er oppe i svimlende 90 kilometer i timen.

Båtliv langs Norges langstrakte kyst er en kjærkommen fritidsaktivitet. Og heldigvis tar stadig flere båtførerprøven, også ungdom. Men det hjelper lite mener en erfaren båtfører, all den tid prøven kan avlegges på nett, og uten at de som tar prøven har satt sine bein i en båt. Vi kan ikke forvente at enhver eier av båt skal være så sjøvant at båtføreren vet forskjellen på en sjark og ei skøyte. Men en viss erfaring og regulering av båt og sjø bør ikke være for mye å forlange.

Men foreslå lavere promillegrense. Da blir det bølger …