«Fritid er det mest utfordrende ansvar et menneske kan
tilbys», ifølge den engelske politikeren William Russel (1639-1683). Det er
gode grunner til å minne om akkurat det. Foto: Redningsselskapet
Det er mange skjær i sjøen i ferietiden vi er inne i;
bokstavelig talt. Etter at det var flatt hav i båtsalget i 2019, førte
koronastengte grenser i 2020 og 2021 til at båtsalget gikk til himmels.
Etterspørselen har vært større enn tilbudet, både når det gjelder nye og brukte
båter, og det finnes nå rundt én million fritidsbåter i Norge. Nær sagt
annenhver landkrabbe med norgesferie har funnet ut at ferie på sjøen kan være
noe i mangel av reise til utlandet.
I år er grensene åpne igjen, men fortsatt vises det på drukningsstatistikken
og nordmenn ikke er et så sjøvant folkeferd som vi tror. Ifølge statistikk fra
Redningsselskapet pr. midten av juli har 41 mennesker druknet. Halvparten av
drukningsulykkene i juli alene, skjedde fra fritidsbåter. Vi er altså mange
sjømil unna nullvisjonen for ulykker til sjøs.
Det er flere grunner til de mange ulykkene. Fall fra båt
eller brygge. Manglende redningsvest i fritidsbåter. At dette får tragiske
utfall har også sammenheng med dårlige svømmeferdigheter. Tallet på omkomne
kunne vært lavere, hvis bare folk lærte seg å svømme. Også i sjøen, og ikke bare
i oppvarmede basseng. Ferdighetene er lite å skryte av. En ny undersøkelse
viser at svømmeferdighetene til barn og voksne i Norge er svakere enn i
nabolandene. Hele 21 prosent klarer ikke å svømme lenger enn 200 meter. 13
prosent sier de kan svømme, men klarer ikke 200 meter. Tre prosent kan ikke
svømme i det hele tatt. Det er skremmende dårlig, tatt i betraktning av at
Norge har verdens nest lengste kystlinje. Å unngå havet eller annet naturlig
vann, er nesten umulig.
Én ting er å falle i et oppvarmet basseng. Noe helt annet er
det å falle i sjøen, der kroppen får kuldesjokk i tillegg til sjokket med å
falle. En forsker ved Nord universitet, førsteamanuensis Dagmar Dahl, advarer
mot det hun mener er en alvorlig mangel ved svømmeopplæringen. Nesten alle
drukningsulykker skjer utendørs. Og det er nettopp slike situasjoner Dahl mener
norske skoleelever bør lære å håndtere. Hun får støtte fra Redningsselskapet,
som påpeker at det er viktig å vite hvordan kroppen reagerer i kaldt vann.
I 2020 ble svømmeopplæringen i skolen endret, og ett av
kravene er at elevene i tiende klasse skal lære livberging. Som jo er vel og
bra, men det står ingenting i lærerplanen om at elevene skal øve på svømming i
kaldt vann, noe som er merkelig all den tid nesten alle ulykkene skjer i
nettopp det: kaldt vann. Redningsselskapet har kurs for barn og unge, som
nettopp lar deltakerne oppleve hvordan det er å falle i havet. Prøveprosjektet
fra Bergen skal bli nasjonalt. Også Norges Svømmeforbund støtter opplegget. Det
er kanskje det mest livreddende undervisningen som gjennomføres i
svømmeopplæringen.
For få kan svømme godt nok, og for mange drukner, spesielt i
sommermånedene. Det er grunn god nok til at svømmeundervisningen oppgraderes,
og at svømming i havet blir en del av opplegget. Redningsselskapet rekker ei
livbøye til kommunene, alle bør si ja takk til tilbudet, sånn at så mange som
mulig kan bli bedre forberedt. Hvis ikke, framstår dagens svømmeopplæring i
skolen som et stort mageplask.