torsdag 9. juni 2022

Den vanskelige tilliten

Stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap).
«Også for regjeringer gjelder prinsippet: Tillit er vanskelig å oppnå, men lett å ødelegge» ifølge den britiske politikeren Herbert Henry Asquith (1852-1928). Han kan ikke dagens politikere ha hørt om.

I en undersøkelse Norstat utførte for Aftenposten ved utgangen av 2021 svarte 65 prosent at de har svekket tillit til norske politikere etter pendlerbolig-avsløringene. Én av fem – hele 20 prosent – svarer at de har fått «mye mindre tillit» til politikerne som følge av sakene. Nesten halvparten – 45 prosent – svarer at de har fått «litt mindre tillit». Forsker Peter Egge Langsæther ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, mener tallene viser en uheldig utvikling. – Dette er et ganske dramatisk fall i tillit. Tilliten mellom folk og myndighetene er en ressurs i det norske samfunnet, som man bør passe godt på. Det kan man ikke si at politikerne har gjort i disse sakene, sier Langsæther.

Da skulle man tro at Stortinget og presidentskapet ville gjøre sitt ytterste for at den verdifulle kapitalen tillit ikke skal falle mer. Tvert imot. I løpet av den siste måneden er det tre saker som langt fra vil berolige borgerne. Avgåtte stortingsrepresentanter får beholde «gullkortet», som gjør at de fritt kan besøke Stortinget hvis de ønsker å drive lobbyvirksomhet for en spesiell bransje. «Gullkortet» varer livet ut, og minst 50 med slik tilgang jobber for å påvirke politikerne, ifølge VG. Og nei; det er ikke er nødvendig med noe offentlig lobbyregister, som viser hvilke lobbyister som møter hvem, slik andre land har. Venstre har en rekke ganger foreslått et lobbyregister, der de som besøker Stortinget for å påvirke politikere registreres, men i mai sa Stortingets presidentskap nei. Bare SVs representant stemte for. Det til tross for at Europarådets antikorrupsjonsorgan (GRECO) allerede i 2014 ba Norge om å revurdere et register for lobbyister.

Toppen på hvordan øke mistilliten ytterligere kom nylig. Riksrevisjonen gransker nå politikernes bruk av egne økonomiske ordninger. Stortingets presidentskap ønsket å forby granskerne å dele informasjon med politiet, men modererte forslaget etter kritikk. Eventuelle straffbare forhold skal meldes Stortinget, som så skal avgjøre om de skal meldes videre til politiet.  Og dette er den modererte versjonen. Opprinnelig foreslo presidentskapet at det burde vurderes et generelt forbud mot at opplysninger i granskingen kunne brukes som bevis i straffesaker. Med andre ord: Politikerne skal selv avgjøre om de skal behandles som alle andre borgere som gjør noe straffbart. Disse tre sakene vitner om at sentrale politikere - stikk i strid med festtaler om åpenhet og tillit - først og fremst tenker på seg selv og egne goder.

Da Stortinget fikk ny president i november i fjor, fordi den forrige ble presset til gå av etter nok en pendlersak, uttalte han at hans viktigste oppgave er å gjenoppbygge tilliten til Stortinget.

Hvordan syns du det går, stortingspresident Masud Gharahkhani….?