Verre å miste lappen for folk i distriktene? Akkurat den får Sp dra lenger ut på landet med. |
Regjeringens forslag til rusreform diskuteres heftig.
Senterpartiet er imot. Partiets stortingsrepresentant fra Nordland, Siv
Mossleth, fronter i stedet en ganske radikal reform når det gjelder det lovlige
rusmiddelet alkohol, et forslag som har fått mange til å heve øyebrynet:
Sjåfører som er tatt for promillekjøring må få mulighet til å fortsette å kjøre
bil hvis det monteres alkolås i bilden, uttaler hun til Dagsavisen. Jeg var en
av dem som nærmest på refleks reagerte med at nå er begeret fullt fra den
kanten. Som om det liksom skal være forskjell på om folk kjører i fylla i
distriktet eller i byen. Like farlig både for seg selv og andre er det jo uansett,
ikke sant?
Men det var før jeg fikk tenkt meg om. For det viser seg at
MA-Rusfri trafikk har jobbet lenge for å få dette igjennom. Og allerede i 2010
og 2012 anbefalte to ulike arbeidsgrupper, nedsatt av to ulike departement og bredt
sammensatt av ulike faginstanser, pilotprosjekt med alkolås som alternativ til
tap av førerkort for promillekjøring. I flere land i Europa har lignende
ordninger vært en realitet lenge, i Sverige helt siden 2008, og med stor
suksess. Erfaringene er at det er en vinn-vinn-situasjon. Det er selvfølgelig
en forutsetning at en eventuell fengselsstraff er sonet før det kan bli
aktuelt. Men forslagene ble lagt i en skuff, og dagens justisminister har ingen
planer om å hent dem fram igjen, selv om temaet alkolås har vært løftet fram
mange ganger. Det er både kommet et regelverk om alkolås for yrkessjåfører og
krav om alkolås i alle busser og minibusser.
En sånn ordning åpner for mange spørsmål, som for eksempel
følgende: Skal en som mister lappen for å kjøre altfor fort på E6 gjennom
stortingsrepresentantens hjemkommune Saltdal, ta sin straff, og så få lov til å
kjøre med fartssperre i bilen? Skal det settes en grense for hvor mye promille
eller fart over det lovlige som kan gi grunnlag for ikke å miste sertifikatet?
Hele 10380 ble tatt for ruskjøring i Norge i 2020. Det er
altså et betydelig problem. Jeg har null sympati med folk som kjører i fylla,
eller i annen rus. At de bli fotgjengere, eller må ta bussen, kan de takke seg
selv for. Man at folk i tillegg til å miste lappen også kanskje mister jobben,
er et straffetillegg som rammer noen urimelig hardt, med store konsekvenser. Så
når etterlengtet, ny ruspolitikk nå endelig er på dagsordenen for én gruppe
rusmisbrukere, kan det være på tide å revidere politikken også for dem som
bruker lovlige rusmidler.
Men konsekvensene er altså ikke vesentlig verre for folk i
distriktene enn dem som bor i byen, selv om busstilbudet kanskje er dårligere.
Akkurat den får Senterpartiet dra lenger
ut på landet med.