torsdag 15. april 2021

På tide å tenke nytt

Verre å miste lappen for folk i distriktene? Akkurat
den får Sp dra lenger ut på landet med.               
«Det å bli fratatt førerkortet for dem som bor i distriktene, kan gå ut over både mulighetene til å jobbe og få negative konsekvenser for resten av familien», ifølge Siv Mossleth (Sp), som også i denne saken forsøker å slå distriktspolitisk mynt på en generell sak. De som bor «på bygda» rammes hardest, mener hun.

Regjeringens forslag til rusreform diskuteres heftig. Senterpartiet er imot. Partiets stortingsrepresentant fra Nordland, Siv Mossleth, fronter i stedet en ganske radikal reform når det gjelder det lovlige rusmiddelet alkohol, et forslag som har fått mange til å heve øyebrynet: Sjåfører som er tatt for promillekjøring må få mulighet til å fortsette å kjøre bil hvis det monteres alkolås i bilden, uttaler hun til Dagsavisen. Jeg var en av dem som nærmest på refleks reagerte med at nå er begeret fullt fra den kanten. Som om det liksom skal være forskjell på om folk kjører i fylla i distriktet eller i byen. Like farlig både for seg selv og andre er det jo uansett, ikke sant?

Men det var før jeg fikk tenkt meg om. For det viser seg at MA-Rusfri trafikk har jobbet lenge for å få dette igjennom. Og allerede i 2010 og 2012 anbefalte to ulike arbeidsgrupper, nedsatt av to ulike departement og bredt sammensatt av ulike faginstanser, pilotprosjekt med alkolås som alternativ til tap av førerkort for promillekjøring. I flere land i Europa har lignende ordninger vært en realitet lenge, i Sverige helt siden 2008, og med stor suksess. Erfaringene er at det er en vinn-vinn-situasjon. Det er selvfølgelig en forutsetning at en eventuell fengselsstraff er sonet før det kan bli aktuelt. Men forslagene ble lagt i en skuff, og dagens justisminister har ingen planer om å hent dem fram igjen, selv om temaet alkolås har vært løftet fram mange ganger. Det er både kommet et regelverk om alkolås for yrkessjåfører og krav om alkolås i alle busser og minibusser.

En sånn ordning åpner for mange spørsmål, som for eksempel følgende: Skal en som mister lappen for å kjøre altfor fort på E6 gjennom stortingsrepresentantens hjemkommune Saltdal, ta sin straff, og så få lov til å kjøre med fartssperre i bilen? Skal det settes en grense for hvor mye promille eller fart over det lovlige som kan gi grunnlag for ikke å miste sertifikatet?

Hele 10380 ble tatt for ruskjøring i Norge i 2020. Det er altså et betydelig problem. Jeg har null sympati med folk som kjører i fylla, eller i annen rus. At de bli fotgjengere, eller må ta bussen, kan de takke seg selv for. Man at folk i tillegg til å miste lappen også kanskje mister jobben, er et straffetillegg som rammer noen urimelig hardt, med store konsekvenser. Så når etterlengtet, ny ruspolitikk nå endelig er på dagsordenen for én gruppe rusmisbrukere, kan det være på tide å revidere politikken også for dem som bruker lovlige rusmidler.

Men konsekvensene er altså ikke vesentlig verre for folk i distriktene enn dem som bor i byen, selv om busstilbudet kanskje er dårligere. Akkurat den får Senterpartiet dra lenger ut på landet med.