torsdag 3. juni 2021

Signalfeil

Kvinner med hijab skal nå fronte felt som er viktig
for mange: Mote og feminisme.                            
«Moten har gjort mer skade enn revolusjonene», ifølge den franske forfatteren Victor Hugo (1802-1885). Han kan ta feil, selv om han også har rett. I vår tid heter revolusjonen hijab.

Det skjedde to ting i forrige uke. Den skandinaviske utgaven motemagasinet Vogue fikk ny moteredaktør, modellen Rawdah Mohamed. Hun har vært på forsiden av motemagasinet Costume og gått på catwalken i Milano, og har sin eget tv-serie i NRK. Det er første gang den vestlige magasinbransjen får en moteredaktør som bruker hijab. Også det feministiske tidsskriftet FETT fikk ny redaktør. Sumaya Jirde Ali, forfatter og samfunnsdebattant fra Bodø. Begge bruker hijab, og har gjort det siden de var skolejenter.

Først av alt: Det er overhode ikke problematisk at muslimer får betydningsfulle jobber og verv, som i regjeringen og i ledelsen i Norges største parti. Så kan vi bare hoppe over alle beskyldninger om muslimhat og islamofobi? Problemet er hijaben. Dette religiøse og kvinneundertrykkende plagget må vi kunne diskutere og kritisere på et prinsipielt grunnlag, uten å bli beskyldt for mobbing eller trakassering av enkeltpersoner. Ok?

Hvordan hijaben brer om seg er problematisk, og bør bekymre alle som kaller seg feminister. Sumaya Jirde Ali sa det selv i et intervju for noen år siden: Hijaben er ikke et accessory (tilbehør), men noe hun bruker fordi det har en religiøs betydning for henne. Nettopp.

Kan det være nødvendig å minne om det, nok en gang? At kvinner må dekke til håret, for at ikke menn skal fristes? At hijaben og andre tildekkende plagg er funnet opp av menn for å kontrollere kvinnene, i kulturer som kjennetegnes av negativ sosial kontroll, tvangsekteskap, omskjæring, homoforakt, og der kvinner i noen sammenhenger er så godt som uten en eneste rettighet. I andre land kastes kvinner i fengsel hvis de viser seg uten hijab.

Derfor er det smått utrolig at et feministisk tidsskrift som FETT – som eies av Kvinnefronten – har fått en redaktør med hijab. Kvinnefronten, som på egen nettside skriver at «Kvinnefronten er en radikal feministisk organisasjon som vil forandre verden og ha full kvinnefrigjøring». Det ønsker sikkert den nye redaktøren også, men demonstrerer like fullt at friheten stanser ett sted: ved å la håret flagre i vinden.

Hver gang hijab diskuteres er det noen som sier at jammen, kvinner må da få bestemme selv hvordan de går kledd. Det får de selvsagt, forutsatt at det er frivillig. Det er dessverre ikke alltid tilfelle, heller ikke i Norge. Og i noen roller, blir det symboltunge plagget helt feil. Vi kan ikke forvente at muslimske kvinner skal kaste og brenne bh-en, som kvinner gjorde på 1970-tallet i protest mot både Kirken og «patriarkatets tyranni». Men vi kan forvente at de kaster hijaben; hvis de altså mener alvor med frigjøring og likestilling. I tillegg til at hijab signaliserer underkastelse, hindrer den også integrering og sementerer skillet mellom «oss» og «dem»: De som er gudfryktige, og de som ikke er det, de som er innafor og de som er utafor, de som er «ærbare», og alle oss andre. 

Det store flertallet av muslimske kvinner i Norge bruker ikke hijab. Jeg har sett anslag på at rundt tjue prosent dekker til håret, enten av kulturelle eller religiøse grunner. Tallet er selvsagt usikkert, men økende. Det er altså en liten minoritet av minoriteten som nå skal fronte felt som er viktige for mange kvinner: mote og feminisme. Hvilken ironi! Det er også forunderlig i hvilket grad hijaben eksponeres i norsk offentlighet, den lille minoriteten tatt i betraktning, og med hvilken uendelig velvilje sentrum/venstresiden omfavner islam. De som alltid har gått i bresjen for likestilling og kvinnefrigjøring, også fra religiøs undertrykking. Hijabkledde unge kvinner dukker opp i tv-program etter tv-program, fra høsten får Stortinget sannsynligvis sin første, faste, hijabkledde representant, og nylig ble et forslag om forbud mot hijab på småjenter i barnehage og grunnskole stemt ned i Stortinget.

I de stadig flere moskeene i Norge knegger de konservative imamene i skjegget og gnir seg i hendene, storfornøyde med hvilket gjennomslag hijaben har fått i norsk offentlighet.