«En sjåfør er den farligste delen av en bil» ifølge den
franske skuespilleren Léon Champion (1905-1992). Han har rett. Tross stadig
sikrere biler er dødsulykkene i trafikken altfor høye. Nullvisjonen er langt
unna.Det er et stort paradoks at det er ulovlig å bruke mobil
mens skjermen på dashbordet i bakgrunnen kan brukes.
Mellom 60 og 70 mennesker er drept i trafikken hittil i år,
mot 24 på samme tid i fjor. Hvor mange som er skadet for livet, vet vi ikke. Tallene er så urovekkende høye at det er holdt
krisemøte om mulige tiltak. Ifølge Trygg Trafikk er en av årsakene til de høye
tallene at hver tredje dødsulykke skyldes at sjåføren ikke følger godt nok med
på kjøringen. Trygg Trafikk ville allerede i 2016 ha forbud mot all skjermbruk
i bil som ikke kan styres via rattet.
Og det er et stort paradoks. Mens du kan få 7450 kroner i
bot for å bruke en håndholdt mobil, er nye biler utstyrt med store skjermer med
en rekke funksjoner, som å se video eller synge karaoke. Ja, noen idioter ser
faktisk film mens de kjører. Og trenden er tydelig. Skjermene blir større og
mer omfattende, de fysiske knappene stadig færre. Displayene krever mer
oppmerksomhet, også hvis noe med selve kjøringen skal justeres. Disse skjermene
er testet opp mot eldre bilmodeller. I en bil fra 2005 brukte sjåføren 306
meter på å utføre noen få handlinger. I en toppmoderne bil tar dette nærmere
1,4 kilometer. Tallene er oppsiktsvekkende, og konklusjonen knusende: Det var
faktisk mye tryggere før.
Statens vegvesen er klar over problemet, og har tatt det opp
på internasjonalt nivå. Jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større
fare er det for ulykker. Øynene vår og konsentrasjonen blir trukket mot store
skjermer med fancy animasjoner, enten vi vil det eller ikke. Og når vi i
tillegg må berøre skjermen for å aktivere ulike funksjoner sier det seg selv at
sjåføren blir uoppmerksom. Alle ulykkene skyldes selvfølgelig ikke skjermbruk
under kjøring. For høy fart, ruskjøring, førerfeil eller dårlige veier er andre
faktorer som spiller inn. I dag foreligger det ingen dokumentasjon på at
informasjonsskjermene har medvirket til ulykkene, men det forskers. At skjermbruk,
enten det er mobil eller display, kan være årsak til en del av ulykkene,
behøver man ikke å være rakettforsker for å tro på.
Bilbransjen ha sikkert bruke enorme beløp på å utvikle
berøringsskjermene. Enda mer penger må brukes hvis berøring skal byttes ut med
talekommandoer, som opplagt er sikrere i trafikken, fordi begge hendene kan
være på rattet og blikket der det skal være: på veien. En 17 år gammel Volvo
knuser altså dagen moderne biler med berøringsskjermer. Her er en annen
Volvo-historie: I 1959 oppfant Volvo trepunkts setebelte, som har reddet et
ukjent antall liv på veiene. Lisensen ga Volvo gratis til alle andre
bilfabrikanter, slik at de også kunne levere biler med livreddende
sikkerhetsbelter. Hvilken bilfabrikk setter utviklingen i revers, tar
utfordringen med å få fjernet de potensielt farlige skjermene, og går tilbake
til «gamle dager»?
Det er fellesferie, og stor trafikk på til dels dårlige
veier. Kjør forsiktig.