Utseendet til dukkene, med ekstremt lange legger, ultrasmale
hofter og midje, og store pupper, har blitt diskutert og kritisert i en årrekke.
Nå har produsenten for første gang gjort kraftige kroppslige endringer på dukken,
som først ble lansert i 1959. Selskapet presenterer tre nye modeller, som ser
annerledes ut enn den klassiske Barbie. De tre har fått navnene «høy»,
«formfull» og «liten og nett».
Så kan man kanskje tro at det er produsenten som har tatt
til vett, men det er nok økonomiske årsaker som er drivkraften: Salget av
Barbie-dukker har falt med 20 prosent fra 2012 til 2014, skriver Time.
Tilbakegangen fortsatte i 2015.
Så stor innflytelse har Barbie på jenter (og gutter) at det
også er forsket på det. Barbie-dukkens
kropp ble aldri laget for å være realistisk, men for at dukken skulle være lett
å kle på og av, sier designer Kim Culmone, ifølge foskning.no. Men unge jenter
vil bli som henne likevel. Noen bruker store pengesummer på plastiske operasjoner
for å få en abnorm kropp. Og Barbie er ikke Barbie uten Ken. Guttene er ikke
bedre; mange gjør alt for å bli like flott som dukkemannen.
Dukken begrenser også jentenes valg av yrke, viser annen
forskning. Paradoksalt nok har den ulastelig antrukne pyntedukken hatt mer enn
130 yrker gjennom sine 57 år, inkludert sykepleier, rockestjerne, TV-anker og
president. Likevel kunne forskere ved University of Oregon i 2014 konstatere
hva feminister lenge har advart mot: Å leke med Barbie-dukker fører til
kulturelle stereotyper om kvinnens plass, og undertrykker karriereambisjonene
til småjenter.
Kort fortalt: Jenter som lekte med Barbie, så for seg færre
karrieremuligheter enn jenter som lekte med en helt annen type dukke.
Det er lett å si at det er jo bare en dukke, og det kan jo
umulig være så farlig. Men i en tid der kroppspresset mot jenter og gutter
begynner omtrent i barnehagen, er det ikke til å kimse av at verdens mest
populære dukke nå ser mer ut som vanlige folk.
La så være at grunnen til at Barbie nå kommer i flere varianter
er alt annet enn idealistiske fra produsentens side. Her kan det likevel være
lurt å være nikkedukker for industrien. Det er å håpe at salget av den
klassiske Barbie fortsetter å stupe, og at de mer normale variasjonene inntar
alle dukkehus og barnerom i ekspressfart.
Nå venter vi bare på en versjon av Ken med kviser, null
muskler og skuldre som er smalere enn hoftene.
"Nå venter vi
bare på Ken med kviser".