mandag 20. juni 2016

Oppskrift på snobberi

«Da jeg skjønte at jeg kunne kjøpe ferdige moduler til pepperkakehus ble jeg nærmest lykkelig», tilstår generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum. Hvor mange kjenner seg ikke igjen i den følelsen, og priser seg lykkelig etter gjentatte mislykkede forsøk på å bygge pepperkakehus fra bunnen av. Det har ofte endt som et katastrofeområde, etter å ha blitt truffet av et snøskred eller en orkan.

Det er noe utrolig irriterende og provoserende over utdannede mestere, enere på sitt felt, som liksom tar steget ned til allmuen for å drysse melis i form av råd over stakkarene som ikke er like flinke som dem. Eller har like god tid. 

Den flaue smaken det gir når vineksperten sier at vinen akkurat du liker ikke er drikkende, og bare er egnet som tilsetning i sauser. Stjernekokker og matsnobber som aldri kunne tenke seg å spise noe med posesaus, men som nettopp har gjort det uten å være klar over det.

I en tid hvor kakepresset er like stort som kroppspresset – bare se hva foreldre legger ut av bilder på sosiale medier av selvkomponerte vidundre i flere etasjer  – er det siste vi trenger forståsegpåere som gir folk enda mer dårlig samvittighet.

Halvfabrikata er redningen for dem som aldri får en kake til å heve seg, eller som sitter klin fast i tidsklemma med skoleavslutninger og barnehagesommerfester i kø. Posekaker som brownies og sjokoladekake i langpanne dobler salget i mai og juni. Det er en grunn til det.
Gode er de også mange av dem; selv om det aldri kunne falle en konditor inn å innrømme det.

Nylig var det den kjente, franske konditoren Pascal Dupuy som hyttet med sleiva: Norske foreldre må virkelig skjerpe seg, sier han til NRK. Han mener nordmenn bør holde seg langt unna posekaker: – Vi har et ansvar som foreldre. Vi må lære våre barn hvordan det blir i fremtiden hvis vi bare blir avhengig av poseblandinger, sier han. Den franske konditoren har en klar oppfordring til norske foreldre: Pascal mener det ikke finnes noen grunn til å lage posekaker. – Jeg synes det er trist at man skal være avhengig av poseblandinger for å lage kaker. Jeg er glad jeg aldri har gjort det foran mine barn, sier han.

Vel, vel. Det forekommer meg at barn kan oppleve adskillig verre ting enn akkurat det.

Konditoren mener det er helt unødvendig å ty til halvfabrikata, og demonstrerte i Ukeslutt hvor enkelt og raskt det er å slå sammen en kake. Det er det selvfølgelig, for dem som har tid og lyst. Jeg har lest oppskriften. En tradisjonell kakebunn med smør, mel, sukker og egg, men jeg må nok skuffe konditoren.

Jeg vedder en langpannekake på at barnehageungene neppe lar seg friste av bakverk hvis eneste smakstilsetning er litt sitronskall.

"Kakepresset er like stort som kroppspresset"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar