«Det er enklere å slåss for prinsippene enn å leve etter dem»,
mente den østerrikske legen og psykiateren Alfred Adler (1870-1937).
Det er det lett å skrive under på, og de fleste av oss har personlige
erfaringer å vise til. Og altfor ofte opplever vi at politikere svikter egne
prinsipper.
Denne uka har Miljøpartiet De Grønne (MDG) vært i hardt vær,
i alle fall en middels kraftig twitterstorm, blåst i gang av en Frp-statsråd på
jakt etter billige politiske poeng. Først ute var nyslått byråd for miljø og
samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg.
Etter en debatt i NRK tok hun taxi
hjem, noe som fikk samferdselsminister Ketil Solvik Olsen til å tvitre en
syrlig kommentar om «… 'miljøpolitikere' som bestiller drosje hjem fra
NRK-debatt, hvor de ti minutter tidligere sa folk ikke trenger å kjøre bil». Selvfølgelig til jubel i kommentarfeltet.
Et simpelt forsøk på latterliggjøring. Kan noen gi meg én
god grunn til at ikke også grønne politikere, som kjemper for et bilfritt
sentrum, ikke skal kunne ta taxi? Som for øvrig også regnes som
kollektivtransport.
Da er det atskillig mer relevant – og legitimt – å se
nærmere på liv og lære til frontfiguren til MDG, Rasmus Hansson. Framfor noen
andre har han vært sykkelprofeten, og privatbilismens argeste motstander.
Profilert som syklende til Stortinget og andre møter i hovedstanden, alltid med
en sykkelhjelm inne rekkevidde.
Nå viser det seg at Hansson haiker med kona, og sykler eller
tar kollektivtransport det siste stykket. Jeg bebreider ham ikke; de må forsere
en visstnok humpete og dårlig skogsvei før de kommer til sivilisasjonen med
sykkelsti eller muligheter for å ta buss.
Altså omtrent som hundretusener av andre
nordmenn, ikke minst rundt i distriktene, der idealene fort må forlates når
hverdagens realiteter i form av stiv kuling og regn, tidsklemme, manglende
sykkelstier, sykkelvogner dårlig egnet for miljøvennlig vintertransport av
ettåringer og andre faktorer gjør bil til en nødvendighet.
Nei, det er ikke en skam at folk som bor mellom Bertnes og
Kvalvika bruker bil på jobb, slik én hevdet i AN forrige fredag. Vedkommende
var selvfølgelig sykkelselger.
Nå har miljøgeneralen møtt seg selv i garasjedøra når det
gjelder bil. I 2013 sa Hansson at det ville være flaut å snakke med VG dersom
han hadde hatt en diger SUV. Deretter gikk han hen og kjøpte en. Hansson syns
det er helt greit å få kjeft for bilen sin, og understreker at det ikke er MDGs
poeng at folk skal være perfekte, eller å forby folk å ha bil når de trenger
den. Som Hansson selv, og tusenvis av andre.
Prinsipper og idealer er flotte å strekke seg etter. Men det
viser seg altså at i lengden kommer de fleste til kort.
"Nå har miljøgeneralen møtt seg selv i garasjedøra"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar