«Bare de som tar sjansen på å gå for langt, kan finne ut
hvor langt det er mulig å gå», tilskrives forfatteren T.S. Elliot.
Det er derfor vi skal teste grensene, enten det gjelder jøder,
samer, muslimer, etniske minoriteter eller andre utsatte grupper. Om noen føler
seg krenket, så får det så være.
Selv om ytringsfriheten er grunnleggende, er den ikke
absolutt. Noen lovfestede unntak er forbudene mot å framsette trusler,
ærekrenkelser, diskriminerende og hatefulle utsagn.
Men hva som er krenkende er et definisjonsspørsmål, og
avhengig av øynene som ser. Og
«Jeg-føler-meg-krenket-kortet» er det mest misbrukte argumentet i enhver
debatt.
Selvsensuren vi pålegger oss og andre er påtakelig: Vi må
for all del ikke krenke eller såre noen.
Men det skal vi. Vi skal forbeholde oss retten til å krenke.
Ikke for å provosere, men for å uttrykke meninger som vi mener er riktige og
viktige. Det er det eneste som kan bringe samfunnet framover.
Det må være tillatt å kritisere den jødiske skikken med
omskjæring, uten å bli kalt antisemitt.
Enkelte lands kvinnesyn og skikker med kjønnslemlestelse
skal vi kritisere, uten dermed å bli beskyldt for at vi krenker enhver muslim.
At homofile pars anskaffelse av barn ved hjelp av innled livmor hos en fattig
kvinne i India er menneskehandel, krenker sikkert noen.
Modig er den kvinnen som i dag tør stå fram å si at de er
imot selvbestemt abort. Så mye mot kreves det å gå motstrøms at de fleste
semmer har forstummet.
Men de finnes. Og det er flere enn den kvinnepolitiske
eliten liker å tenke på.
Den samiske befolkningen har hatt et særlig grunnlovsvern
for sitt språk, kultur og samfunnsliv siden 1988. Det var helt nødvendig og
riktig å gi samene dette vernet.
Men det kan umulig bety at det ikke skal være lov å
kritisere samer og samepolitikk. For eksempel er det ingen argumenter med
gyldighet i dag for at fiskere med samisk bakgrunn i Hamarøy skal ha større
kvoter enn fiskerne i Steigen.
Særordningen ble innført på 1970-tallet, da det var
selinvasjon på Finnmarkskysten. Førti år senere må det være mulig å diskutere
dette uten å bli kalt rasist og samehater.
Eller ...?
I praksis har sosiale sanksjoner vel så stor betydning for
den faktiske ytringsfrihet, som rettslige: Antakelig holdes langt flere
ytringer tilbake i frykt for latterliggjøring, marginalisering eller utfrysing,
enn for straff.
I tillegg har vestlige samfunn de siste 20 årene lagt til
rette for at folk skal føle seg krenket. De har skapt det den britiske
forfatteren Monica Ali kaller en markedsplass for krenkelser.
Det er etablert
en kultur der det er moralsk galt å krenke andre, vi sympatiserer med dem som
føler seg krenket og innfører juridiske og sosiale regler for at krenkelser skal
unngås.
Effekten er at folk blir krenket for hver minste ting.
I et fritt samfunn må man ha både rett og plikt til å
krenke, og man må tåle å bli krenket. Det er faktisk derfor vi har
ytringsfrihet.
"Langt flere ytringer holdes tilbake i frykt for latterliggjøring, marginalisering eller utfrysing, enn for straff".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar