«Se, der fikk fanden
fordi han var dum og ikke beregnet sitt publikum», lot Henrik Ibsen Peer si i «Peer Gynt». De som ønsker å selge noe, enten det er varer eller
meninger, bør med andre ord kjenne sitt marked.
Macks bryggeri i Tromsø har smertelig fått erfare sannheten
i dette. Det som skulle bli en salgsfremmende kampanje ble i stedet en pinlig
affære som satte bryggeriledelsen i skammekroken.
Der har andre vært før; også for upassende bannskap.
Den kreative, nordnorske bannskapen skulle nemlig
markedsføre Macks bryggeri. Med en ny nettside, full av kraftuttrykk, ville
bryggeriet dyrke det de tror er en viktig del av norsk kultur, nemlig
bannskapen.
– Vi gjennomfører bannskapskampanjen fordi det er en morsom
kampanje som passer til vår kultur. Kreativ banning har vært en viktig del av nordnorsk kultur
og vi er en kulturbærer, uttalte markedssjef Veronica Åsgrav i Mack til NRK.
Bryggeriet laget også en nettside hvor de oppfordrer folk
til å legge inn bannskapsord og uttrykk. Det ble for sterk kost. Selv for Macks
ledelse.
Selskapet fikk mye kritikk for at kampanjen virker støtende,
og måtte luke ut 200 av de verste bannskapsordene på nettstedet. Likevel var
det ord og uttrykk igjen som mange reagerer på, også nordlendinger, tromsinger og
finnmarkinger.
At det er forskjell på banning og banning, er en kjent sak.
Det har til og med norsk rett slått fast. En nordlending ble frikjent for å ha
kalt en arrestforvarer for hæstkuk, da retten fant at «det foreligger tvil om
hvorvidt tiltalte – bedømt som edru – handlet forsettlig. Det kan ikke ses bort
fra at tiltalte reagerte spontant på at arrestforvareren også er nordfra».
På Helgeland ble en mann frikjent for å ha kalt en
UP-betjent for hæstkuk i 1997, mens en annen ble idømt bot for å ha kalt en
politimann på Karmøy for tullkuk.
Noen anser bannskap som stygt, og et tegn på manglende
folkeskikk. I mange religiøse miljøer er bannskap ikke akseptert. Når mennesker
i slike miljøer tyr til bannskap, er det ofte i affekt, noe som forsterker
inntrykket av bannskap som uakseptabelt.
I andre miljøer igjen blir bannskap sett på som en naturlig
og variert del av den hverdagslige språkkulturen. I Nord-Norge har blant andre
Arthur Arntzen talt varmt om bannskapens kulturelle verdi.
Men uansett hvor mye Oluf bannet fra scenen i sine
velmaktsdager, var han ikke i nærheten av de uttrykkene Mack var nødt til å
sensurere.
Det er det markedsavdelingen i Macks bryggeri ikke skjønte:
Balansegangen er hårfin mellom det nordlendingene godtar - og det andre og utenforstående - tror nordlendingene er,
gjør, sier og vil ha.
I helvete kan man ikke male fanden på veggen, skal noen ha
sagt. Ikke det? Spør ledelsen i Mack!
"Balansegangen er hårfin mellom himmel og helvete".
* Kommentaren sto på trykk i Avisa Nordland 11. mai 2011
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar