Noen vet prisen på alt, men ikke verdien av noe, som for eksempel av de unge hjelper de gamle i familien. |
«Mest dyrebare er alltid de tingene som ikke har noen pris», ifølge den tyske forfatteren Luise Rinser (1911-2002). Men noen skal alltid sette en prislapp på alt.
Det ble nylig publisert en sak på forskning.no som har vakt
en del oppsikt, negativ sådan. Fra før av har vi New Public Management, der
alt i offentlig sektor har tellekanter og rapporteringsplikt. Nå påpekes det at
New Home Management, hvor vi skal leke at familien er en bedrift som sender faktura
til hverandre, kan være en god idé.
Hvis for eksempel ungdommen i familien hjelper en av
foreldrene med data og internett, kan det regnes om i kroner og øre. En ny
undersøkelsen, gjennomført av et britisk selskap med det fancy navnet Prolifics
Testing, viser at tenåringer kan gå glipp av mange titalls tusen kroner i året
fordi de hjelper foreldre eller besteforeldre uten å ta betalt for det. I
gjennomsnitt bruker ungdommer i alderen 13 til 18 år 32 timer i året på gi opphavet
hjelp og råd med sosiale medier. Skulle foreldregenerasjonen fått hjelp av
profesjonelle, ville det kostet 193 kroner timen. Årlig pris? 6100 kroner. I tillegg
gir ungdommene hjelp med e-post, opplasting av bilder, bruk av Word og enda
mer. Alt i alt går tenåringene glipp av rundt 50.000 kroner årlig. Det sies
ikke direkte, men underforstått kan de som trenger datahjelp vente seg følgende
fra barnebarn eller barn: «50.000 kroner ble det. Vil du ha kvittering?»
Det er så mye som er galt med denne saken – og undersøkelsen
– at man i det hele tatt kan lure på hvorfor den ble gjennomført. Skal det settes prislapp på alle mellommenneskelige
forhold, både i og utenfor familien, ender vi med et samfunn blottet for limet
som holder oss sammen. Hjelp med å flytte møbler eller skifte dekk på bilen? Det
blir sikkert tusen kroner hvis profesjonelle måtte leies. Noen timer samme med
en venn som har behov for å snakke seg gjennom en trasig opplevelse? Det blir
ikke billig; psykologer tar seg klekkelig betalt. Handling av nødvendige
matvarer, hvis vær og føre er sånn at bestemor ikke kan gå selv? Budtjenesten
tar ganske sikkert noen hundrelapper for hver tur.
Sånn kan vi fortsette i det uendelige. At familiemedlemmer
hjelper hverandre med nær sagt hva det skulle være, er en selvfølge. Og hva
hvis vi snur resonnementet på hodet: Hva har tenåringen, som bokstavelig talt
er født med en smarttelefon mellom hendene, og derfor er atskillig flinkere med
data og sosiale medier enn den eldste i familien, kostet mamma og pappa i
oppveksten? Hvor mange tusen kroner «skylder» poden i hus, mat, strøm, klesvask
og omsorg gjennom 18 år? Jeg tipper det
blir ungdommen som blir skyldig penger. Hvis altså alt skal regnes om i kroner
og øre.
Det er en verdi i seg selv at vi hjelper hverandre, både i
og utenfor familien. Dessverre er dagens samfunn gjennomsyret av folk som
vet prisen på alt, men ikke verdien av noe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar