«Her kjempes for et prinsipp, høyere enn Mount Everest»,
skrev Bjørnstjerne Bjørnson i «Geografi og Kjærlighet», som ble utgitt i 1885.
De må være sånn de føler det, de 3800 bussjåførene som nå er i streik. De har sakket akterut i lønnsutviklingen. Motparten, NHO Transport, har ikke oppfylt
prinsippet om at bussjåfører skal nærme seg industriarbeiderlønn, noe partene
ble enige om i 2006.En streik skal merkes. Det er hele vitsen.
Streik er et lovlig kampmiddel når partene i lønnsoppgjøret
ikke blir enige. Bussjåførene har ikke vært i streik på 22 år; et virkemiddel
som altså ikke brukes i utrengsmål. Lørdag trappes streiken opp, den kommer
også til å berøre Nordland, og Bodø. Enda mer blir publikum berørt hvis også renovasjonsarbeiderne
tas ut i streik. Det er en reell mulighet fra lørdag. Vel 20 ansatte i Iris
Salten blir i første omgang tatt ut. Det kommer til å merkes mer enn at bussene
ikke går, hvis streiken blir langvarig.
Ja visst skaper en streik problemer for tredjepart, altså
publikum. Hverdagen blir kronglete for alle som er avhengig av buss for å komme
seg på skole og jobb. Hvis søpla hoper seg opp, merker vi hvilken viktig jobb
renovasjonsarbeiderne gjør. En streik
skal ha konsekvenser. For hva er vitsen med at lærerne streiker på et
«beleilig tidspunkt», slik NHO ønsker, for eksempel i sommerferien?
Merkes ikke streiken kan det fort
går som i Mosjøen. Kort og forenklet oppsummert: Transportarbeiderforbundet tok
i desember 2013 havnearbeidere i Mosjøen ut i streik for prinsippet om enerett til
lossing og lasting på havna. I 2016 slo Høyesterett fast at havnearbeiderne
ikke har enerett. Rettigheten de hadde hatt siden 1914, er i strid med
EØS-avtalen. Utbetaling av streikebidrag
ble stanset, likevel fortsatte streiken. De var 17 havnesjauere i 2014. Senere fikk
noen nye jobber. Andre ble pensjonert. Enkelte falt fra. Noen få holdt ut. I
mai i fjor ble det oppnådd enighet under et rettsmeklingsmøte i Alstahaug
tingrett. Norgeshistoriens lengste streik ble avblåst. Og du har antakelig ikke
hørt om det heller.
En seks år lang streik uten
konsekvenser for andre enn havnesjauerne selv, som måtte klare seg uten både inntekt
og streikebidrag. De skal ha for prinsippfast utholdenhet. Hadde denne
historiske streiken hatt like store konsekvenser for allmennheten og arbeidsgiver
som den pågående busstreiken, hadde den aldri vart så lenge.
Nå forsøker NHO Transport seg med
å legge ansvaret for økte smittetall i Oslo på streikende bussjåfører, i et
forøk på å framprovosere tvungen lønnsnemnd med begrunnelse i fare for liv og
helse. Dette avvises av Folkehelseinstituttet, og Norsk Sykepleierforbund
støtter sjåførene.
NHO nevner derimot ikke at
nettopp bussjåførene er noen av de mest utsatte for smitte, der de sitter i
førersetet og må omgås hundrevis av passasjerer på hvert skift. Eller at
toppsjefene i busselskapene har vanvittig høye millionlønninger, og har fått lønnstillegg
tilsvarende ei årslønn for en sjåfør.
Bli heller rasende på dem, når
bussen ikke kommer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar