torsdag 9. juli 2020

Nær totalhavari

Fergeleiet på Bognes for noen dager siden.

«Fordelen med små biler er at du kan få plass til mange flere i køen», er et sitat med ukjent opphav. Sannheten i utsagnet vises ekstra godt i disse dager, der enhver fergekø består av minst halvparten bobiler med en lengde som tilsvarer minst to biler av den mer beskjedne sorten.

Nå er vi der myndighetene har forespeilt oss i flere måneder: ferie i Norge. Selv om noen i det lengste har håpet på åpne grenser og fritt leide både til vårt nærmeste naboland og resten av Europa, har enda flere innsett at det blir norgesferie i år. Salg og utleie av bobiler har gått til himmels. Fergekøene likeså.  

Det er storinnrykk av turister her nord. Mange benytter en sommer med så å si stengte grenser til endelig å komme seg lenger nord enn Trondheim. Og det er hyggelig at mange endelig får sett seg om i eget hjemland, selv om det skyldes mild tvang.

Historiene om ventetiden i kø i fergefylket Nordland er mange. Yrkessjåfører fortviler. Flere bønder på Helgeland tør ikke reise på en svipptur til byen grunn av de lange fergekjøene, ifølge NRK Nordland. De frykter at de ikke kommer seg hjem igjen til gårdene og fjøsstellet tidsnok. Det meldes om 500 meter lange fergekøer. Køene er så lage at mange må overnatte i bilen, parkert på fergeleiet, og håpe at de blir fraktet over neste dag. Reisende uten bil får ikke forhåndsbestille plass på ferga, uvisst av hvilken grunn, og blir stående igjen når ferga går fra Bodø til Lofoten. Nylig sto hundre biler igjen på den samme kaia.

 – Vi kan si med sikkerhet at det ikke ble slik vi så for oss, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent- Joacim Bentzen (Sp) til Rana Blad. Samtidig som han ser det positive i at fergekøene på Helgeland tidvis har vært veldig, veldig lange: Endelig har Helgeland slått igjennom som turistmål. Helgeland er til og med mer populært enn Lofoten. Nå vurderer Nordland fylkeskommune om fastboende skal få fortrinnsrett på fergene. Og det er satt inn to ekstra ferger på Helgeland for å ta unna trafikken. Tradisjonen tro er den ene allerede ute av drift, på grunn av tekniske problemer.

Da må det være lov å spørre: Hva så egentlig fylkesråden for seg? En sommer 2020 nesten blottet for trafikk, fordi utenlandske turister med bobiler ikke slipper inn i landet? At alle nordmenn som skal feriere innenlands skulle ta fly? Og at bare et fåtall kom på ideen om å kjøre Kystveien (fylkesvei 17), for å få med seg det kanskje vakreste kystlandskapet Norge har å by på? Eller at de skulle ta toget, med endestasjon Bodø, for deretter å padle til Lofoten?

Fergekøer i Nordland i fellesferien er ikke noe nytt. Det er tvert imot normalen. Men ikke så ille som i år. Nå står 2,2 millioner tyskere klare til å komme til Norge, hvis regjeringen åpner grensene når nye reiseråd kommer i dag. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at trafikken nordover kom til å bli enda større denne spesielle sommeren.

Ved siden av ubehagelighetene dette påfører både fastboende og turister, har det også en annen side: Hvem ønsker å komme tilbake som turist i Nordland når ferien oppleves som en endeløs kø på fergeleier der fasilitetene er begrenset til et middels dårlig toalett – i beste fall?

«Norge – ditt nærmeste ferieland»?  Tja…

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar