Fergeleiet på Bognes for noen dager siden.
«Fordelen med små biler er at du kan få plass til mange
flere i køen», er et sitat med ukjent opphav. Sannheten i utsagnet vises ekstra
godt i disse dager, der enhver fergekø består av minst halvparten bobiler med
en lengde som tilsvarer minst to biler av den mer beskjedne sorten.
Nå er vi der myndighetene har forespeilt oss i flere
måneder: ferie i Norge. Selv om noen i det lengste har håpet på åpne grenser og
fritt leide både til vårt nærmeste naboland og resten av Europa, har enda flere
innsett at det blir norgesferie i år. Salg og utleie av bobiler har gått til
himmels. Fergekøene likeså.
Det er storinnrykk av turister her nord. Mange benytter en
sommer med så å si stengte grenser til endelig å komme seg lenger nord enn
Trondheim. Og det er hyggelig at mange endelig får sett seg om i eget hjemland,
selv om det skyldes mild tvang.
Historiene om ventetiden i kø i fergefylket Nordland er
mange. Yrkessjåfører fortviler. Flere bønder på Helgeland tør ikke reise på en
svipptur til byen grunn av de lange fergekjøene, ifølge NRK Nordland. De
frykter at de ikke kommer seg hjem igjen til gårdene og fjøsstellet tidsnok.
Det meldes om 500 meter lange fergekøer. Køene er så lage at mange må overnatte
i bilen, parkert på fergeleiet, og håpe at de blir fraktet over neste dag. Reisende
uten bil får ikke forhåndsbestille plass på ferga, uvisst av hvilken grunn, og
blir stående igjen når ferga går fra Bodø til Lofoten. Nylig sto hundre biler
igjen på den samme kaia.
– Vi kan si med
sikkerhet at det ikke ble slik vi så for oss, sier fylkesråd for transport og
infrastruktur, Bent- Joacim Bentzen (Sp) til Rana Blad. Samtidig som han ser
det positive i at fergekøene på Helgeland tidvis har vært veldig, veldig lange:
Endelig har Helgeland slått igjennom som turistmål. Helgeland er til og med mer
populært enn Lofoten. Nå vurderer Nordland fylkeskommune om fastboende skal få
fortrinnsrett på fergene. Og det er satt inn to ekstra ferger på Helgeland for
å ta unna trafikken. Tradisjonen tro er den ene allerede ute av drift, på grunn
av tekniske problemer.
Da må det være lov å spørre: Hva så egentlig fylkesråden for
seg? En sommer 2020 nesten blottet for trafikk, fordi utenlandske turister med
bobiler ikke slipper inn i landet? At alle nordmenn som skal feriere innenlands
skulle ta fly? Og at bare et fåtall kom på ideen om å kjøre Kystveien
(fylkesvei 17), for å få med seg det kanskje vakreste kystlandskapet Norge har
å by på? Eller at de skulle ta toget, med endestasjon Bodø, for deretter å
padle til Lofoten?
Fergekøer i Nordland i fellesferien er ikke noe nytt. Det er
tvert imot normalen. Men ikke så ille som i år. Nå står 2,2 millioner tyskere
klare til å komme til Norge, hvis regjeringen åpner grensene når nye reiseråd
kommer i dag. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at trafikken nordover kom
til å bli enda større denne spesielle sommeren.
Ved siden av ubehagelighetene dette påfører både fastboende
og turister, har det også en annen side: Hvem ønsker å komme tilbake som turist
i Nordland når ferien oppleves som en endeløs kø på fergeleier der fasilitetene
er begrenset til et middels dårlig toalett – i beste fall?
«Norge – ditt nærmeste ferieland»? Tja…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar