Norsk skole på 1950-tallet. Også i dag opprettes det
"idiotklasser" for elever med særlige behov.
|
Den norske enhetsskolen er ikke så «enhetlig» som vi liker å
tro. I utgangspunktet skal alle elevene få den hjelpen og oppfølgingen som hver
enkelt trenger, men det er en illusjon. En regjeringsoppnevnt ekspertgruppe har
nå lagt fram en rapport der det foreslås å fjerne den lovfestede retten til
spesialundervisning. Begrunnelsen er at det er et mislykket system. I rapporten
kommer lederen av ekspertgruppen, professor Thomas Nordahl, med knusende
kritikk av ordningen. Det pekes blant annet på at to tredjedeler av
undervisningen foregår med ufaglærte assistenter, mens spesialpedagogene bruker
80 prosent av arbeidstiden sin på kontoret, og har liten kontakt med elevene.
Forslaget er ute på høring, regjeringen har ikke konkludert.
Fjernes ordningen, vil det ramme omkring 50.000 elever.
At ordningen «alle skal med» i norsk skole ikke fungerer- i
alle fall ikke godt nok, og for alle – bekreftes av enkelthistorier, også når
disse ses i en større sammenheng. For et par dager siden kunne Utdanningsnytt
fortelle at det er kø for å få plass på landets spesialskoler. Kapasiteten er
sprengt, selv om det stadig opprettes nye plasser. I fjor gikk nesten 4000
elever i spesialskoler, og antallet øker for hvert år. Foreldre forteller at
deres barn med autisme eller utviklingshemming var isolerte i den ordinære
skolen, og fikk venner for første gang på spesialskolen.
Utvilsomt det beste for elevene; de som tidligere var
sosialt isolert og ikke fikk undervisning tilpasset deres behov.
For hva gjør mange skoler også i 2018 når de har elever med
særlige utfordringer? Jo, de oppretter «idiotklasser», slik Bjørneboe beskrev
og kritiserte så knusende i den omtale romanen. Elever med sammensatte
lærevansker, og til dels svært ulike behov, samles i samme klasserom. Det
sparer skolene penger på. Prisen betaler elevene, som gjennom hele grunnskolen
må leve med sosial utestenging og stigmatisering fordi de er for «dumme» til å
gå i en vanlig klasse. Det er ikke det minste rart at foreldrene søker ungene
til spesialskoler, der det er mulig.
Spesialundervisningen står altså til stryk, ifølge
Nordahlutvalget. Da er ikke løsningen å fjerne elevenes rettigheter, og legge ned
ordningen. Da setter man i stedet inn flere og bedre ressurser, sånn at
ordningen består neste eksamen. Som man
i teorien også skal gjøre med elevene.
Rekk opp hånden de som tror at å fjerne retten til
spesialundervisning vil gi elevene en bedre skolehverdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar