Pave Frans framstilles som en revolusjonær reformator, men
står i virkeligheten på Den katolske kirkes diskriminerende
dogmer.
|
I år er det 50 år siden daværende pave Paul VI la ned forbud
mot prevensjon for verdens 1,2 milliarder katolikker. Forbudet har vært blant
de mest kontroversielle i Den katolske kirke. Til tross for at pave Frans
framstilles som en revolusjonær reformator, kommer han ikke til å endre på
dette, eller andre av Den katolske kirkes dogmer og teologiske lære.
Derfor er det merkelig at et sånt «jubileum» ikke merkes,
markeres og diskuteres i Norge. Her til lands går Den katolske kirke
fullstendig under radaren når det gjelder en rekke kontroversielle holdninger. Så
vidt jeg har registret har det ikke vært noen debatt i «Dagsnytt 18». Ingen
riksdekkende aviser har hatt kronikker om temaet med saklige argumenter for hvorfor
også katolikker bør få bruke prevensjon uten å føle at de synder. Den katolske
kirkes overhode i Norge, biskop Bernt Ivar Eidsvik, slipper konsekvent å svare
for holdning til prevensjon (som altså er forbudt), kvinnelige prester (som
ikke finnes) og homofiles plass (de har ingen) i Den katolske kirke.
Hvorfor slipper en verdensomspennende kirke som den katolske
så latterlig billig unna søkelys og den offentlige debatten om nettopp disse
sakene?
Da stiller det seg helt annerledes med en annen
verdensomspennende religion, islam. Nær sagt hver eneste uke diskuteres
muslimer og islam i norsk offentlighet. Og ofte ut fra et kvinneperspektiv, og
det med rette. I forrige uke var det håndhilsing, eller rettere sagt: mangel på
sådan. Denne uka har det vært oppmerksomhet rundt motekjeden Zara, som sikter
seg inn mot det enorme muslimske markedet med en kolleksjon der skaut og
løstsittende, romslige klær som skjuler kvinnekroppen er den røde tråden. Å
dekke til håret og skjule kroppen skal alminneliggjøres.
Det er litt over 200.000 muslimer i Norge, ifølge SSB. Det anslås at det er omtrent like mange
katolikker. De to religionene har altså omtrent like stor utbredelse. Likevel
eksisterer Den katolske kirke knapt i den offentlige debatten. Det er kun når
en ny skandale rulles opp, som denne ukes om at kirkeledere systematisk har
dekket over overgrep mot over 1000 barn i Pennsylvania i USA, at Den katolske
kirke er i medienes søkelys.
Så hvor ble det av religionskritikken, og kritikken av
kvinners stilling i en konservativ verdensreligion styrt utelukkende av (gamle)
menn? Hvorfor er det ingen feminister eller samfunnsdebattanter som bruker
anledningen 50-årsmerket gir til å fortelle Den katolske kirke hva de mener om
kvinnediskriminerende dogmer? Er det bare islam som kan – og skal – kritiseres? Er det sånn at katolisismen er like «hellig» som paven?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar