Det er ikke synd i en 12-åring som må komme seg til fotball-
trening ved hjelp av egen muskelkraft.
|
Sykkelbruken generelt har gått ned blant ungdom, viser tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Tradisjonelt har det vært ungdom under 18 år som har syklet mest i Norge, men her har det vært en liten nedgang de siste årene. Nå får stadig flere unger elsykkel, kan NRK fortelle. – Elsykkelen kan bidra til å snu den trenden, sier forsker ved TØI, Aslak Fyhri. Ut fra folkehelseperspektivet er det mer mosjon i en vanlig sykkel. Spørsmålet her bør være hva de ellers ville gjort hvis de ikke hadde elsykkel. Ville de valgt en vanlig sykkel eller blitt kjørt av foreldrene, spør forskeren.
Jeg tror jeg vet svaret.
Hvordan i huleste kom vi egentlig hit? Det er ikke lenge
siden elsykler var et hjelpemiddel for eldre og folk med fysiske utfordringer.
Nå er det altså transportmiddel for friske, spreke unger i 12-13-årsalderen, og
terskelen for å kjøpe elsykkel blir stadig lavere. Ungene NRK har intervjuet,
som alle har elsykkel, synes det er råkult. Nesten moped. Å gå til skole eller
fotballtrening er visst uaktuelt for dem.
Selvfølgelig finnes det noen som trenger motorisert
hjelpemiddel, av ulike grunner, for dem er elsykkel et veldig bra alternativ. Men
si meg; lider dagens oppvoksende slekt av kollektivt muskelsvinn?
Jeg kan ikke fri meg fra følelsen av at det har skjedd mye med
barneoppdragelsen som ikke er til ungenes beste. Følgende historie illustrerer
poenget. Ei dame – jeg skal ikke nevne navn, men jeg kjenner henne veldig godt - ble nylig minnet om
hvordan det var på 1990-tallet. Poden, hvis bestekamerat bodde et godt stykke
unna, forsøkte seg noen ganger. Telefonsamtalen gikk omtrent som følger:
- Hei mamma, det er så dårlig vær, kan du komme og hente meg
hos M?
- Har stormen fått noe navn?
- Nei.
- Da får du gå hjem.
Utviklingen går i gal retning, og
det bekymrer både forskere og politikere. Det finnes data som viser at gutter
sitter stille 40 minutter mer enn før. For jenter er det enda større forskjell.
Stillesittingen har økt 50 minutter. Samtidig er overvekt hos barn og unge
blitt et folkehelseproblem.
For å kompensere for fravær av
naturlig og gratis trim blant annet på skoleveien, vedtok Stortinget i fjor at
det skal være én times fysisk aktivitet i løpet av skoledagen.
Det ikke ungenes feil. Det er foreldrene
som skaper trafikkaos utenfor skoleporter og idrettshaller, og som må tråkke på
bremsa. Å gi ungene elsykkel er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Det er ikke synd
på en 12-åring som må komme seg til fotballtrening ved hjelp av egen
muskelkraft.
At unger beveger seg nok er
foreldrenes ansvar. Da kan de i det minste sørge for at ungene selv må trå til
for å komme seg på skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar