søndag 6. august 2017

Rollespill

Uadskillelige: Postman Pat og Sverre Anker Ousdal.
«Heldigvis er ingen av oss identisk med de rollene vi spiller underveis i livet», påpekte nå avdøde teolog og Høyre-politiker Inge Lønning (1938-2013). Likevel: Noen ender opp med tilsynelatende å bli rollen de spiller.
 
Tidligere i sommer gikk det en debatt etter at siste episode av NRKs internasjonale suksess-serie «Skam» var vist. En av karakterene ble spilt av Henrik Holm, som vant pris for sin rolle som den homofile ungdommen Even.  Etterpå uttalte den unge skuespillerens nye agent at det ikke blir flere homoroller for ham.

Det skapte debatt – og kritikk. Som om det skulle være noe galt i å spille homofil, liksom?

Jeg skjønner godt at en ung mann i starten på en kanskje lysende skuespillerkarriere vegrer seg for å bli satt i bås.  I skuespillerbransjen kan det å bli «typecastet», å markere seg innen én type roller, få konsekvenser for valgmuligheter og karriere. Holms neste prosjekter blir derfor noe helt annet enn homofil, ung mann, ifølge hans nye agent.

Bare tenk på det selv. Ikke vet jeg hvor mange episoder som er spilt inn med David Suchet i rollen som Agatha Christies mesterhjerne Hercule Poirot, men det er veldig mange. Over år er seriene om den belgiske eksentrikeren med nese for mord vist på tv, gjerne fredag kveld, og seriene er også sendt i reprise. Det er nesten umulig å tenke seg noen annen i rollen som Poirot. Eller David Suchet i noen annen rolle enn mesterhjernen.

Tilfeldigvis var jeg for en stund siden innom en kanal som viste en film om en annen kjent etterforsker, Maigret. Også den basert på bøker, disse skrevet av Georges Simenon. Jeg har ikke noe forhold til Maigret, likevel ble det et helt umulig møte, dømt til å mislykkes.

Årsak? Mr. Bean, altså Rowan Atkinson, spilte hovedrollen som etterforskeren. Jeg har ledd så tårene har trillet av den totalt håpløse Mr. Bean, også det i veldig mange episoder og sesonger. Og selv om Rowan Atkinson sikkert gjorde en respektabel skuespillerinnsats som Maigret, ble det umulig å fjerne bildet av Mr. Bean fra netthinnen. Når Maigret smatter på pipa og ettertenksomt vurderer åstedet, ser han akkurat like ens ut som Mr. Bean når han lurer på hvordan han skal få til ett eller annet, som alltid ender i en komisk katastrofe.

Eksemplene kunne garantert vært mange flere. Skuespillere havner i bås, og har problemer med å komme ut av dem igjen. Derfor er det sikkert taktisk lurt av unge Henrik Holm å velge en helt annen type rolle en den han hadde i «Skam».

Selv hørte jeg for en tid tilbake et radiointervju med Sverre Anker Ousdal. Stemmen satte meg øyeblikkelig tilbake til 1980-tallet, eller begynnelsen av 90-tallet. Jeg fikk ikke med meg så mye av innholdet i intervjuet. Budskapet ble overskygget av det faktum at for meg – og mange som nå er voksne, men som så barne-tv på NRK på den tiden – vil Sverre Anker Ousdal alltid være Postmann Pat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar