De virkelig tøffe jentene, det er de som spiller bass. |
En amerikansk studie fra 2011 av førskolebarn viste at etter
bare to uker, der lærerne konsekvent vektla kjønn, blant annet ved å stille opp
barna etter kjønn og la gutter og jenter henge opp arbeidene sine på hver sine
tavler, utviklet barna mer stereotypiske oppfatninger av det andre kjønnet og
lekte mindre med elever av motsatt kjønn.
Og sånn er det fortsatt: Gutter får gutteleker, jenter får
jenteleker. Det finnes jentebøker og guttebøker. I butikkene er det rosa klær til småpikene og
blått til guttene, i beste fall noe fargeløst i tillegg som kan brukes av
begge.
Den tradisjonelle måten å tenke på kjønn, strekker seg langt
ut over dukker og brannbiler. NRK har vært i kontakt med kommunale kulturskoler
rundt i landet, og over alt er trenden den samme, fra Tromsø i nord til
Kristiansand i sør: Valg av instrumenter følger kjønn.
Selv om piano og en del blåse- og strykeinstrumenter
fordeler seg ganske likt på kjønnene, er det store forskjeller for andre
instrument. Ni av ti som spiller fløyte eller tar sangtimer, er jenter. Ni av
ti som spiller trommer, bass eller gitar, er gutter. Dette er en kjent
problemstilling. - Det har vært sånn i mange år, og det må vi gjøre noe med.
Sånn kan vi ikke ha det, sier leder Hans-Ole Rian i Musikernes
fellesorganisasjon. Men Norsk kulturskoleråd har ikke noen strategi for å få forandring på feltet. De har ikke fått signal fra kulturskolene om at nasjonale tiltak er ønsket.
Ikke for å starte en diskusjon om «født sånn eller blitt
sånn». Men det er nærliggende å tro at jenter som velger fløyte eller piano er
blitt oppmuntret til nettopp det av foreldrene, som unnlater å fortelle at de
virkelig tøffe jentene, det er de som spiller bass.
Det er forresten ikke så mye å diskutere når vi ser hvordan
jenter og gutter behandles forskjellig helt fra småskolen. Denne uka vakte det
berettiget oppsikt da Mørkvedmarka skole nektet gutter (hvis noen av dem ville,
vel å merke) å synge i Lucia-koret. Lucia skulle feires med jentekor. Guttene
skulle se på. Beslutningen fikk støtte fra undervisningssjefen i Bodø kommune;
utrolig nok.
Hva guttene gjorde mens jentene gjorde «jenteting», som å
øve på Lucia-sangen? Det er ikke helt klart, men de drev kanskje med
«gutteting», som å spile fotball, snekre på sløyden eller herje ute i
skolegården?
Det er altså i hodet det sitter. Til og med hos en skoleleder, i 2016.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar