Paradoksene i dagens samfunn er mange og store. Som da all
verdens toppledere møttes i Paris i desember i fjor for å underskrive en forpliktende,
men relativt luftig, avtale som skal redde kloden. Den globale oppvarmingen skal ned. De reiste
selvsagt med fly; en av verstingene blant transportmidlene når det gjelder
forurensning.
I Avisa Nordland kunne vi forleden lese at Bodø lufthavn har den sterkeste
veksten blant de største lufthavnene i Norge. Passasjerveksten var på over fire
prosent i juni. For alle Avinors lufthavner økte med 1,6 prosent første halvår
2016. Nær 25 millioner passasjerer er ikke småtterier, og Avinor gnir seg i
hendene, og vil fly enda flere, og bygger ut Gardermoen.
Så mens regjeringen
underskriver avtalen om lavere utslipp – der færre flyvninger kunne ha vært et solid
bidrag - rigger statens eget selskap Avinor for det stikk motsatte, og håper på
enda større inntekter i form av avgifter.
Regjeringen vil til sjuende og sist
helt sikkert si at det er passasjerenes feil; de reiser for mye. Og billettene
er for billige. Derfor en ny avgift, innført rett for ferien. Heldigvis er det
ikke lenger noen av de ansvarlige som kaller den miljøavgift. For det er det
ikke.
Det er altså temmelig langt mellom liv og lære – så langt at
mange vil si at det ikke finnes andre muligheter enn å ta fly. Bortsett fra
noen politikere, som tar engasjementet sitt på alvor. Miljøpartiet De Grønne (MDG) har fått kritikk for at de bruker både fly og taxi. I påsken gjorde miljøbyråden i Oslo, Lan M. Nguyen Berg, og samboeren noe helt annet da de ville ha luft under vingene. De brukte 60 timer på tog, men kom seg både fram og tilbake til Barcelona. Det var dyrere enn å fly, og tok selvfølgelig mye lengre tid. Men engasjementet for miljøet er understreket og demonstrert én gang for alle; enhver senere flytur vil bli tilgitt.
Da er det verre med politikere som underskriver en
forpliktende avtale med den ene hånden, mens de lar den andre jobbe for stikk
motsatt resultat. Men det er for så vidt ikke noe nytt, vi er nesen blitt vant
til at politikere krasjlander i møte med virkeligheten.
Lederlønningene i
staten skulle ned, men har gått opp. Det samme har antallet byråkrater. Banken der
staten er eier skal ikke drive med skatteplanlegging, men det går tydeligvis
fly til Panama også. Etiske investeringer fra Oljefondet endte i uetiske gruver
i Guatemala og Colombia. Yara, Telenor og korrupsjon skal ikke nevnes engang.
Akk ja, lett omskrevet: Politikk er som en
kommode: skuff på skuff…"Så langt mellom liv og lære at eneste muligheten er å ta fly".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar