«Hvis du vil
selge noe, så si til en kvinne at det er en god handel, og til en mann at det
er fradragsberettiget», mente den amerikanske forfatteren Earl Wilson
(1907-1987).
At kvinner
elsker å shoppe er opplest og vedtatt. Så innarbeidet er myten at man enkelte
steder henvises til nærmeste kjøpesenter når byens attraksjoner etterspørres.
Men myten om kvinner og handling bør revideres.
Faktum er at
svært mange kvinner slett ikke trives med å handle. Mer enn hver fjerde kvinne
i en stor britisk undersøkelse gjennomført for noen år siden, sier at de rett
og slett hater å gå i butikkene på jakt etter nye klær. Og 47 prosent av de
spurte, nesten annenhver kvinne, svarer at de ser på det å kjøpe klær som en
rutineoppgave som må gjøres.
Å handle er
tidkrevende og kostbart, mener en stor del av de 1685 kvinnene som deltok i
undersøkelsen.
For å holde
oss i Storbritannia, og kanskje ikke altfor seriøs forskning, men likevel: I
2006 brukte britiske kvinner i gjennomsnitt åtte år av sitt liv på shopping. I
2010 var tallet gått ned til fem år.
Det bør
bekymre bransjen, vi andre kan glede oss over en stigende bevissthet blant
kvinner om at handling ikke er selve meningen med livet. Det har bare virket
slik gjennom et par tiår.
Undersøkelsen
i England må være gjort en fin sommerdag. For det er bare sånn det er: Når det
regner på sommergjestene drypper det også på butikkene. I stedet for å traske gatelangs i regnvåte bygater
når man først er på feriebesøk – og været slett ikke innbyr til uteaktiviteter
– trekker folk inn under tak. Kjøpesentrene har reddet mang en feriedag for
turister med søkkvåte unger på slep.
Ikke akkurat
like morsomt som badeland eller flymuseet, men i mangel av stillongs, paraply
og støvler.Og når man
først er der så handler man selvfølgelig stillongs, paraply og støvler – og
litt til.
I fjor var
den anslåtte sommerhandelen på 91,5 milliarder. I år anslår Virke handelen til
100 milliarder. Sommerhandelen er spesielt viktig for turiststeder og
Distrikts-Norge. Om en ser på kommuner som Moskenes i Lofoten står sommersalget
disse to månedene for en tredel av årsomsetningen.
Den
omsetningen gjør at de kan holde liv i butikkene resten av året, ifølge
fagsjefen i hovedorganisasjonen Virke.
Men hvis det
altså stemmer at mange kvinner slett ikke liker å handle, i alle faller er det
færre enn mytene sier, så kan man jo lure på hvem som foreslår å ta en tur på
butikken, eller nærmeste kjøpesenter. Og hvem som egentlig legger igjen pengene.
"Når det regner på sommergjestene drypper det på butikkene"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar