«Dine mest
misfornøyde kunder er din største kilde til læring», ifølge Bill Gates. Han er
ikke alene om å ha gjort den erfaringen. Eller for å si det sånn: Noen har fått
seg en kraftig lærepenge.
Sosiale
medier har ført til at maktbalansen i samfunnet er dramatisk forskjøvet.
Maktmennesker betyr i dag noe annet enn det de fleste av oss umiddelbart
forbinder med ordet.
Aldri har forbrukerne hatt større makt enn i dag; Forbrukerombudet
kan faktisk bare gå hjem å legge seg. Aksjoner har fått utgåtte sjokolademerker
og tyggis tilbake i butikkhyllene. Andre har opplevd at en facebookside i løpet
av få døgn har fått tusenvis av «likes», men med motsatt fortegn: Det
oppfordres til boikott av varer eller tjenester.
Næringslivet
skjelver i buksa av frykt for at nettopp deres bedrift skal bli utsatt for
folkeaksjoner av denne typen. Enkelte har brent seg kraftig på å by folk opp
til dans.
Da Freia ba oss om å dele gode øyeblikk gjennom knaggen #detnære, ble hele kampanjen kuppet av aktivister som er imot bruk av palmeolje. Kampanjen – satt i gang av en rosablogger med mange lesere men få faktakunnskaper – ble en katastrofe for Freia. «Et lite stykke regnskog» og «Å spise sjokolade som ikke ødelegger naturen» var to av tilbakemeldingene.
Seriøse forbrukerkampanjer på miljø- og etikkområdet de siste årene har ført til enorme
positive endringer, helt uten politisk innblanding, påpeker Arild Hermstad i
Fremtiden i våre hender. Ett eksempel er nettopp Grønn Hverdag og
Regnskogfondets palmeoljekampanje, som har resultert i at bedrifter har redusert
forbruket med to tredjedeler i løpet av et halvt år.
Et annet
eksempel er kampanjen «Vreng kleskjedene», som presset store
merkevareleverandører til å fortelle hvor klærne deres ble produsert. Kampanjen
førte på kort tid til at giganter som H&M og Varner offentliggjorde
leverandørlistene sine.
Det er så
lett å trykke på «liker» når noen oppretter en facebookside med et budskap vi
har sympati for. Uten å undersøke saken nærmere, eller ha kunnskap om hvem som
står bak, bidrar vi til å presse fram holdningsendringer, drevet fram av både
folkelig engasjement og flokkmentalitet.
Det er bare én hake ved denne typen kampanjer. De kan også være
totalt ødeleggende.
Akkurat
Melkesjokolade inneholder faktisk ikke palmeolje i det hele tatt. Og Freias
bruk av palmeolje er basert på en bærekraftig produksjon. Man straffer altså en
produsent som tar problematikken rundt palmeolje på alvor.
Så da kan vi
«like» den likevel...?
"Maktmennesker betyr i dag noe annet enn det de fleste forbinder med ordet".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar