tirsdag 14. april 2015

Maktmennesker

«Dine mest misfornøyde kunder er din største kilde til læring», ifølge Bill Gates. Han er ikke alene om å ha gjort den erfaringen. Eller for å si det sånn: Noen har fått seg en kraftig lærepenge.

Sosiale medier har ført til at maktbalansen i samfunnet er dramatisk forskjøvet. Maktmennesker betyr i dag noe annet enn det de fleste av oss umiddelbart forbinder med ordet.

Aldri har forbrukerne hatt større makt enn i dag; Forbrukerombudet kan faktisk bare gå hjem å legge seg. Aksjoner har fått utgåtte sjokolademerker og tyggis tilbake i butikkhyllene. Andre har opplevd at en facebookside i løpet av få døgn har fått tusenvis av «likes», men med motsatt fortegn: Det oppfordres til boikott av varer eller tjenester.

Næringslivet skjelver i buksa av frykt for at nettopp deres bedrift skal bli utsatt for folkeaksjoner av denne typen. Enkelte har brent seg kraftig på å by folk opp til dans.

Da Freia ba oss om å dele gode øyeblikk gjennom knaggen #detnære, ble hele kampanjen kuppet av aktivister som er imot bruk av palmeolje. Kampanjen – satt i gang av en rosablogger med mange lesere men få faktakunnskaper – ble en katastrofe for Freia. «Et lite stykke regnskog» og «Å spise sjokolade som ikke ødelegger naturen» var to av tilbakemeldingene.

Seriøse forbrukerkampanjer på miljø- og etikkområdet de siste årene har ført til enorme positive endringer, helt uten politisk innblanding, påpeker Arild Hermstad i Fremtiden i våre hender. Ett eksempel er nettopp Grønn Hverdag og Regnskogfondets palmeoljekampanje, som har resultert i at bedrifter har redusert forbruket med to tredjedeler i løpet av et halvt år.

Et annet eksempel er kampanjen «Vreng kleskjedene», som presset store merkevareleverandører til å fortelle hvor klærne deres ble produsert. Kampanjen førte på kort tid til at giganter som H&M og Varner offentliggjorde leverandørlistene sine.

Det er så lett å trykke på «liker» når noen oppretter en facebookside med et budskap vi har sympati for. Uten å undersøke saken nærmere, eller ha kunnskap om hvem som står bak, bidrar vi til å presse fram holdningsendringer, drevet fram av både folkelig engasjement og flokkmentalitet.
   
Det er bare én hake ved denne typen kampanjer. De kan også være totalt ødeleggende.

Akkurat Melkesjokolade inneholder faktisk ikke palmeolje i det hele tatt. Og Freias bruk av palmeolje er basert på en bærekraftig produksjon. Man straffer altså en produsent som tar problematikken rundt palmeolje på alvor.

Så da kan vi «like» den likevel...?

"Maktmennesker betyr i dag noe annet enn det de fleste forbinder med ordet".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar