Fordommer og forutfattede meninger øver stor makt over oss og spiller
mange av oss et puss», mente Camilla Collett (1813-1898). Det er kanskje derfor
så mange roper «rasisme» straks noen med annet enn etnisk norsk bakgrunn
utsettes for det som med første øyekast kan se ut som overgrep eller
urettferdighet. Ser man en gang til, er historien ofte en annen.
Ved siden av «krenket», som
helt har mistet sitt innhold, er «rasisme» ett av de mest misbrukte ordene i
norsk offentlighet. Hvor ofte brukes det ikke i debatter, hvis noen har den
aller minste innvendig mot innvandring- og integreringspolitikken, eller mot
levesettet til noen etniske grupper som bor i Norge.
Hvem vil vel stemples som
rasist? Sånn stanser man enhver debatt om temaet. Det er livsfarlig for
demokratiet.
Det mest kjente eksemplet er Schjenken-saken fra 2007, der
to ambulansesjåfører ble beskyldt for rasisme etter at en mørkhudet person ble
etterlatt i Sofienberg-parken i Oslo. De forlot Ali Farah, fordi de trodde han
var beruset, ikke fordi de var rasister. Mediene var raskt på banen med
fordømmende karakteristikker.
Toppolitikere, fylkeslege og likestillingsombud
tok alle som én rasismeordet i bruk, uten at sakens detaljer var kjent. Dagbladet
er dømt for ærekrenkelser. Saken ender i Strasbourg.
I «Søndagsavisa» på NRK P2 nylig, tok noen til ordet for at
rasisme misbrukes, og dermed mister sitt innhold. Mediekritiker og kommentator
George Gooding viste til flere eksempler, der det i ettertid er kommet fram at
det var langt andre forhold enn rasisme som lå bak mediefokuserte handlinger.
Blant annet brannen i en moské i Uppsala rundt nyttår, der det straks ble ropt
rasisme, og at noen hadde satt fyr på moskeen med vilje.
Det var ikke rasisme. Det var en frityrkoker.
Begrepet rasisme oppsto først i venstreradikale kretser i det 19. århundre, men har senere blitt brukt for å beskrive
forskere, politikere og enkeltmennesker som hevder at det finnes ulike raser
med biologiske forskjeller.
Til tross for at begrepet er ungt, er rasismen i
seg selv eldre enn den vitenskapelige raseforskningen. De fleste folkegrupper
og nasjoner gjennom tidene har diskriminert andre folkegrupper på bakgrunn av
etnisitet eller nasjonal opprinnelse. Rasismen nådde sitt høydepunkt i nyere
historie med den europeiske og amerikanske slavehandelen med afrikanere, holocaust og apartheid som noen eksempler, ifølge Wikipedias definisjon.
Rasisme finnes, og har vært der hele tiden. Over hele Europa
har rasistiske holdninger fått bedre grobunn; ikke minst er det noe både jøder
og muslimer merker. Også her i Norge.
Rasisme må bekjempes overalt der den dukker opp. Men da må vi vite hva vi skal kjempe mot. Hvis
absolutt alt tolkes inn i rasistiske rammer – gjerne før alle fakta er på
bordet – mister ordet til slutt sitt innhold.
Det blir som «krenket»; et ord så misbrukt at de fleste nå trekker på
skuldrene om noen skulle finne på å bruke det.
Sånn er det med rasisme også; som Mona Levin (75) har minnet
oss på: Roper man «ulv, ulv» mange nok ganger, kjenner vi den ikke igjen når
den står i porten.
"Det var ikke rasisme. Det var en frityrkoker".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar