«Vi har ansvar ikke bare for det vi gjør, men også for det
vi lar være å gjøre», mente den engelske teologen og forfatteren Richard Watley
(1787-1863).
Da er det mange som har mye å svare for.
Godstransport til sjøs taper andeler til veitransport, stikk
i strid med målsettingen om å frakte mer via sjøveien. – De siste årene har det
gått i helt gal retning, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
Konteinerskipet
«Tege» seilte sin siste tur fra Bodø til Alta i fjor. For å erstatte denne ruta
må så mange som 8000 nye lastebiler legge ut på til dels dårlige nordnorske
veier. Det øker både risikoen for ulykker, utslipp og slitasje på veiene.
Og NHO presser på får å tillate 25 meter lange vogntog på
veiene.
Jernbane da, dette gjennomsubsidierte og lovpriste
transportmiddelet som noen er så heldige å ha tilgang til? Standarden på Nordlandsbanen er en skandale; driver de ikke
fortsatt med manuell sporveksling på Fauske?
Og der jernbanen er et alternativ og en suksess – som
Saltenpendelen – der satses det vel mer? Nei da. Kapasiteten er sprengt. Folk
må stå mellom Rognan og Bodø; er det rart at mange velger å pendle med bil?
Nå bygges omsider nytt togstopp på Tverlandet, som vil gi enda flere
pendlere mulighet til å bruke tog. Hvis det altså er plass i rushtiden.
Togstoppet koster 26 millioner. Det koster vel tre millioner
i året å hekte på ei ekstra vogn på Saltenpendelen, slik at banen virkelig blir
et reelt alternativ for så mange som mulig.
Men det sier Samferdselsdepartementet nei til.
Norsk transportpolitikk er en eneste lang tragedie, der den
ene ikke vet hva den andre gjør, eller ikke bryr seg om det. Stortinget
overkjøres like glatt som en dårlig skodd trailer på vinterføre.
Målet om å flytte gods fra vei til sjø eller bane er
tverrpolitiske visjoner som i en årrekke har blitt pulverisert grunnet uklar
ansvarsfordeling. Det er mange statsråder de siste ti årene som har et ansvar
for Riksrevisjonens sterke kritikk, påpeker Bellona overfor NRK Nordland.
Det fortviles altså over en lav sko over utviklingen.
Det er
ikke én positiv ting å si om saken, bortsett fra at flere utenlandske
trailersjåfører for mer å gjøre.
Likevel er det ingen politikere som for alvor reagerer på at
ulike regjeringer stilltiende har latt være å oppfylle Stortingets intensjoner.
Heller ikke daværende samferdselsminister i den rødgrønne
regjeringen, Marit Arnstad (Sp). Også hun toet sine hender, og viste til at
aktørene i næringen selv velger sine transportmidler.
Regjeringen jobber for å sikre gode rammevilkår for alt fra
fosterforeldre til industrien. Nå jobbes det for eksempel med en melding om
rammebetingelser for oppdrettsnæringen.
Hvem sier at ikke regjeringen kan følge opp Stortingets
intensjoner, og også legge fram en melding om rammebetingelsene for transport
til sjøs?
Det handler om evne og vilje. Alt annet er bullshit. Det er
det til gjengjeld nok av.
"Stortinget overkjøres like glatt som en dårlig skodd trailer på vinterføre".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar