Antirasistene sørget for mer PR for SIAN enn den lille gjengen kunne drømme om. |
«Sensur skapte meg», skrev den amerikanske filmdivaen Mae West (1893 -1980) i sin selvbiografi. Hun satte opp skuespillet med tittelen «Sex» på
20-tallet. Den berømte skuespilleren er langt fra alene om den
erfaringen.
Et overvåkningsprosjekt for
strandlinjen i California inneholder bilder av kysten helt tilbake til
1970-tallet. Med jevne mellomrom tas nye bilder. Alle bildene ligger ute på
nettet. Superstjernen Barbra Streisand likte dårlig at folk kunne se huset hennes
på et flyfoto, og satte advokater på saken. Streisand ønsket huset sitt fjernet
fra databasen, på samme måte som en militærstasjon i området. Prosjektet
nektet, og Streisand saksøkte dem for 50 millioner dollar, ifølge en kronikk i
Fri Tanke for en tid tilbake.
Før dette var bildet av
huset til Streisand blitt lastet ned seks ganger totalt. To av disse var det
kjendisens advokater selv som sto bak. Det var tross alt bare et hus. Men med
kjendispressen på saken gikk besøkstallene i været. Over 430.000 besøkte
nettsiden den neste måneden. Og Streisands sak ble avvist av retten. Et nytt
begrep var født: Streisand-effekten.
Streisand-effekten er en
slags naturlov på Internett: Når informasjon blir forsøkt dysset ned blir
oppmerksomheten rundt informasjonen mangedoblet, med det resultat at den spres
i alle kanaler, skriver statsviter Oda Rygh i kronikken. Det samme gjelder i
tradisjonelle medier, kan tilføyes.
Et typisk eksempel så vi her
til lands nylig. SIAN – stopp islamiseringen av Norge, holdt en helt lovlig
demonstrasjon på Mortensrud i Oslo. De var en håndfull, altså fem seks stykker.
SIAN ble møtt av mot-demonstranter, som var langt overtallig. Over 400
rapporterer enkelte medier. «Ingen rasister i våre gater» var parolen fra den
siden.
Det kunne endt med det; en
notis i beste fall. Men antirasistene ville det annerledes. Det ble kastet egg,
flasker, kasseroller (!) og andre ting mot SIAN, som politiet til slutt måtte
beskytte med skjold, og vise vekk av hensyn til deres egen sikkerhet. Det ble
naturligvis store oppslag i de fleste riksdekkende medier. Om noen ikke hadde
hørt om SIAN før, så vet adskillig flere nå hvem de er, og hva de står for.
For hvem «vant» egentlig
demonstrasjonen, eller rettere sagt, gateslaget? Utvilsomt SIAN, som strengt
tatt ikke gjorde noe annet enn å bruke sin ytringsfrihet og demonstrasjonsrett.
Nå framstår SIANs medlemmer som martyrer i de kretsene som sympatiserer med
dem. Også folk som egentlig ikke har noe til overs for den
innvandringsfiendtlige retorikken, reagerer på antirasistenes voldelige
oppførsel. I tillegg har de fått mer PR enn den lille flokken kunne drømme om. Eller fortjener.
Det er Streisand-effekten på
norsk. Forsøk på å sensurere andre fører som regel til langt mer oppmerksomhet
enn saken i seg selv. I dette tilfellet blir antirasistene sin egen verste
fiende, og de skader arbeidet mot rasisme. Antirasistene står igjen som bøller,
SIANs medlemmer som ofre.
1-0 til SIAN, med andre
ord.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar