Kriseløsning på kriseløsning i ambulanseflytjenesten.
Kan vi være enige om at liv og helse ikke egner seg for
anbud?
|
Vi har fått loven om offentlige innkjøp via EØS- avtalen,
som skal sikre fri konkurranse. Alt over en viss sum skal ut på anbud, enten vi
snakker om nødvendige innkjøp til skoler, frakt av passasjerer med buss, tog
eller båt, eller livsnødvendig pasienttransport. Systemet passer dagens
markedsliberalistiske regjering godt; det meste skal ut på anbud.
Hvor ille det kan gå når pris vektlegges for mye – noen
ganger mer enn kvalitet - ser vi nå med ambulanseflytjenesten. Babcock, som hadde lavets pris og parkerte
velfungerende Lufttransport på sidelinja, er en katastrofe for beredskapen. Det
har vært kriseløsning på kriseløsning. Det er et under at ikke liv har gått
tapt.
Det er selvfølgelig bra at offentlige kroner utnyttes best
mulig. Da er anbud metoden, i smått og stort. Men det er så mange eksempler på
mislykkede kontrakter inngått med firma som dumper pris og skryter seg selv opp
i skyene for å sikre seg kontrakten at det bør få enhver innkjøpsansvarlig til
å revurdere hva det skall legges mest vekt på: pris eller kvalitet.
Et par lokale eksempler: I 2014 tapte Biobag på Rognan
anbudet om å levere nedbrytbare poser til husholdningsavfall til Iris Salten.
Et kinesisk firma fikk kontrakten. De 40.000 bioposene som ble sendt fra Kina var
så dårlige at de ikke kunne brukes, og Iris måtte bestille nye fra nettopp: den
lokale bedriften på Rognan. Salten tingrett ga senere Iris medhold i tvisten som
oppsto med produsenten i Kina. Og hvor idiotisk er det ikke å frakte søppelposer
helt fra Kina, når bedre produkt kan lages lokalt?
Et annet eksempel, som ikke lover godt: Etter at Nordland
fylkeskommune i 2018 valgte Hongkong-eide Boreal til å drifte hurtigbåtene på
Nordlandekspressen har antall bøter skutt i været. Der Torghatten hadde én innstilt avgang i
2018, har Boreal hatt 16 innstillinger fra mars og fram til desember i år,
ifølge NRK Nordland.
Og hvem går dette ut over? Passasjerer og næringsliv langs
kysten.
Det er ganske merkelig at erfarne innkjøpere ikke reagerer når
noe er for godt til å være sant. Selv om
det helt sikkert er noe å spare på effektivisering og rasjonalisering, så bør
markant lavere pris få alarmen til å gå. For hvordan får de egentlig dette
til? Ved bevisst å dumpe prisen, kutte i lønninger og antall ansatte, direkte
lyve om hva de er i stand til å levere eller unnlate å nevne mangler?
I 2020 skal regjeringens ekspertgruppe legge fram sin
rapport om hvordan luftambulansetjenesten skal drives. Kan vi være enige om at
liv og helse ikke egner seg for anbud, og at det er staten som skal drive med
den slags, som politi og brannvesen? Og at man i hvert fall ikke velger den med
lavest pris, men som bare nummer fire på kvalitet, som i tilfellet Babcock? Man kan som kjent spare seg til fant, og betale seg til narr…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar