Bilde fra øvelsen Cold Responce. |
Denne uka ble det kjent at Forsvarets fem fregatter – som kostet
20 milliarder kroner - har så alvorlige mangler at de ikke har den operative
evnen Stortinget har forutsatt. I Riksrevisjonens skremmende rapport heter det
at det er store mangler ved teknisk tilstand, tilgang på reservedeler,
bemanning og trening. I tillegg er det store etterslep på vedlikeholdet. Seilingsdøgn
langs Norges langstrakte kyst blir deretter. Det var neppe meningen at de
skulle ligge fortøyd ved kai.
Saken om fregattene er bare den siste i en lang rekke som
avslører enten dårlige militærfaglige råd, inkompetent ledelse i Forsvaret
eller politikere som i altfor stor grad blander seg inn. Legg så til
underfinansiering gjennom mange år, av ulike regjeringer, og vi kan bare
hoderystende konstatere at standupkomikerne serveres poenger på sølvfat.
Noen eksempler: Forsvaret brukte ti milliarder på kystfort i
løpet av 1990-tallet – kystfort som ikke kan brukes. I 2014 la Forsvaret selv
ned forbud mot å bruke 15.000 helt nye soveposer Forsvaret selv hadde kjøpt
inn. Det ble is og kondens på innsiden av yttertrekket. Flere titalls millioner
ble brukt på innkjøp av 25 flyplasstraktorer som skulle slepe F 16. Traktorene
er ubrukelige til annet enn å slepe bagasje og annet utstyr. Forsvarets nye
superhelikopter NH90 kan ikke operere på fartøy i dårlig vær, de tåler ikke
saltvann. Derfor kan verken Kystvakta
eller Marinen bruke dem, slik hensikten var.
Eller ta noe veldig nært oss: Luftforsvarets eldste
operative skvadron, 330-skvadronen i Bodø. Redningsskvadronen, hvis mannskap
reddet seks liv utenfor Steigen så sent som i slutten av januar, må stole på over
40 år gamle helikoptre. De skulle ha vært byttet ut for flere år siden.
Prosessen har gått i godt over ti år. Her må politikerne ta ansvaret, ikke
Forsvaret, ettersom regjeringen i 2007 startet hele prosessen på nytt.
Hvis jeg har forstått det riktig, er altså dette
situasjonen: F16-flyene flyttes sørover. Samme vei går trolig Bell-helikoptrene
på Bardufoss, selv om Arbeiderpartiet nå planlegger en unnamanøver, vekk fra
forsvarsforliket på Stortinget. Kystvaktas helikoptre tåler ikke sjøvann og
dårlig vær, mens arbeidshesten Sea King burde ha vært pensjonert for et par
tiår siden.
Marinens fregatter, som ikke minst er viktige for kysten her nord, kan
med rette kalles verdens dyreste delelager. Den topphemmelige ubåtbasen
Olavsvern utenfor Tromsø solgte Forsvaret like godt til en privatperson. Den
leies nå ut til russere. Hva som skal skje med Hæren, er det ingen som vet.
Hæren er ikke med i Langtidsplanen for Forsvaret. Det er å håpe at soldatene i indre
Troms i det minste har fått nye soveposer.
Kan noen montere den røykvarsleren…?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar