«Sannheten
blir trodd, bare den forstås», ifølge den britiske dikter, maler og grafiker
William Blake (1757- 1827).
Når
så mange ikke slår seg til ro med de offentlige konklusjonene, er det nettopp
fordi de er vanskelig å forstå. Og derfor kanskje feil.
I
dag er det 25 år siden tv- bildene brant seg fast i hukommelsen vår. Natt til
7. april 1990 ble det påsatt branner om bord på «Scandinavian Star» underveis
fra Oslo til Frederikshavn. Det var 383 passasjer og 99 besetningsmedlemmer om
bord på skipet. 159 mennesker omkom, hvorav 136 norske.
Saken
har vært holdt varm. En privat gruppe har arbeidet med å skaffe nye bevis helt
siden 1990. Det er flere påstander om at omstendighetene rundt brannen ble
mangelfullt etterforsket, slik at de egentlige brannårsaker ikke er kommet
fram.
Og
at skylden ble lagt på uskyldige. Som den danske trailersjåføren Erik Mørk
Andersen. Han døde på lugaren på «Scandinavian Star», men fikk likevel skylden
for mordbrannen.
I
april 2013 besluttet danske myndigheter å utrede saken på nytt ut fra nye
opplysninger. I fjor bestemte politimesteren i Oslo at deler av etterforskning
skal tas opp på nytt. Og Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har
besluttet at det skal reises forslag om parlamentarisk gransking av
myndighetenes håndtering av brannkatastrofen.
Vi
har sett det flere ganger tidligere. Både etter «Utvik Senior»- forliset i
1978, «Western»- forliset utenfor helgelandskysten i 1981 og etter
Widerøe-ulykken i Mehamn i 1982. Pårørende slår seg ikke alltid til ro med den
offisielle forklaringen. De vil ha sannheten fram, eller det de mener er
sannheten. De godtar ikke granskningskommisjonenes konklusjoner.
Til
slutt blir presset så stort at myndighetene må gi etter.
Det
er selvfølgelig ikke noe poeng å sette ned nye kommisjoner med det mål å komme
fram til nye konklusjoner som er i tråd med folkesnakk eller løselige ryker og
teorier. Ingen ønsker det.
Men
det er et poeng å sette ned nye kommisjoner som skal komme fram til sannheten,
uansett konklusjon, hvis det er reist seriøse innvendinger.
Av
mange grunner: Av hensyn til etterlatte som vil ha skikkelige svar, og som så
kan sette punktum og gå videre i livet. Av hensyn til de omkomne som skal ha et
ettermæle de fortjener; enten de er omkommet med båt eller fly. Av hensyn til
sjøfolk og flygere som kanskje ferdes tryggere i farkoster som er konstruert
med lærdom fra tidligere ulykker. Og av hensyn til alle oss andre.
En
ny granskning gir ikke nødvendigvis et annet svar. Men det vet vi ikke før den
faktisk er gjennomført.
"Pårørende slår seg ikke alltid til ro med den offisielle forklaringen".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar